The Relationships among Repurchase Intention, Satisfaction, Trust, and Web Site Usability in Internet Shopping Malls

인터넷쇼핑몰에서 웹사이트 사용성, 신뢰, 만족 및 재구매 의도의 구조적 관계에 관한 연구

  • 유일 (순천대학교 경영통상학부) ;
  • 김재전 (전남대학교 경영학부) ;
  • 노희옥 (전남대학교 경영학과)
  • Published : 2007.11.30

Abstract

The purpose of this study is to examine the effect of Web site usability on trust, satisfaction, and repurchase intention in Internet shopping malls. The Web site usability construct consists of the factors such as contents, ease of use, navigation, and interactivity. In order to accomplish the purpose of this study, a research model was established and it suggests that the Web site usability, through the mediation of trust and satisfaction, eventually affect the repurchase intention of online customers in Internet shopping malls. The results of the study show that Web site usability has statistically significant effect on the repurchase intention of online customers and this effect is mediated by satisfaction. This research confirms the importance of usability construct in designing Web sites and understanding the use of Web sites. Implications of these findings are discussed for researchers and practitioners.

본 연구는 웹사이트 사용성(Web site usability)을 구성하는 주요 요인들을 도출하고, 웹사이트 사용성, 신뢰, 만족 그리고 재구매 의도간의 인과관계를 규명할 수 있는 개념적 모형을 설정하고 이를 실증연구를 통하여 검증하였다. 웹사이트 사용성의 하위 요인으로는 콘텐츠, 이용용이성, 네비게이션, 상호작용성을 선정하였다. 실증분석 결과 웹사이트 사용성은 신뢰, 만족, 재구매 의도 모두에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 신뢰는 만족에, 만족은 재구매 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 중심으로 본 연구의 학문적, 실무적 시사점을 제시하였다.

Keywords