불완전 정보하에서 접속료의 최적규제에 관한 연구

An Incentive Regulation of Access Charges under Incomplete Information

  • 발행 : 2007.11.30

초록

이 논문은 통신서비스의 소매가격과 접속료에 대한 유인적 규제제도를 제안한다. 이러한 유인적 규제제도는 병목설비를 가지고 있는 독점적 사업자로 하여금 자발적으로 사회적으로 최적인 접속과 소매서비스를 제공하게 한다. 중간투입 설비를 가진 상류기업은 이부제 요금을 통해, 전체 통합이윤을 실현할 수 있다는 것은 잘 알려진 사실이다. 이 논문은 첫째, 규제기업의 수지보전(budget balancing)과 관련하여 접속료와 소매요금 등을 규제하는 규제프레임워크를 제시한다. 둘째, 접속(상류)과 소매서비스(하류) 모두에서 이부제 요금제도가 어떻게 적용될 수 있는가를 소개하고, 비용함수에 대해 규제자가 불완전한 정보를 가지고 있는 경우, 유인적 규제제도의 적용가능성과 그 효과를 분석하고 있다. 셋째, 자기선택 제도를 사용하여, 접속과 소매부문에서 어떻게 사회적 최적인 상태가 도달되는지를 보여준다.

This paper considers an incentive regulation in the telecommunications industry with respect to the sale of retail and access services. This regulation scheme induces the monopoly carrier who owns bottleneck facilities to adopt socially optimal outcomes when providing access and retail services. It is well known that upstream carriers can realize an integrated level of profit, without integration, by means of a two-part tariff. First, this paper introduces a framework for regulating an access and retail price combined with budget balancing. Second, this paper introduces two-part tariff (price discrimination) scheme for both access (upstream) and retail (downstream) services and discusses the resulting implications for incentive regulation when the regulator has incomplete information about cost functions. By imposing a self-selection mechanism, the regulator can induce firms to adopt socially optimal prices in both access and retail markets.

키워드

참고문헌

  1. Armstrong, M., Doyle, C. and Vickers, J., 1996, 'The Access Pricing Question: A Synthesis', Journal of Industrial Economics', 44, pp. 131-150 https://doi.org/10.2307/2950642
  2. Armstrong, M. and Vickers, J., 1998, 'The Access Pricing Problem with Deregulation: A Note, Journal of Industrial Economics', 66, pp. 115-121
  3. Baumol, W. and Sidak, J. G., 1994, Toward Competition in Local Telephony, Cambridge: MIT Press
  4. Economides, N. and White, L., 1995, 'Access and Interconnection Pricing: How Efficient is the ECPR?', Antitrust Bulletin, 40, pp.557-579 https://doi.org/10.1177/0003603X9504000305
  5. Laffont, J.-J. and Tirole, J., 1994, 'Access pricing and Competition', European Economic Review, 38, pp. 1673-1710 https://doi.org/10.1016/0014-2921(94)90046-9
  6. Laffont, J.-J. and Tirole, J., 1996, 'Creating Competition through Interconnection: Theory and Practice', Journal of Regulatory Economics, 10, pp.227-256 https://doi.org/10.1007/BF00157671
  7. Sappington, D., and D. Sibley, 1988, 'Regulating without Cost information: The Incremental Surplus Subsidy Scheme', International Economic Review 29, 297- 306 https://doi.org/10.2307/2526667
  8. Sibley, D., 1989, 'Asymmetric information, incentive and price-cap regulation', RAND Journal of Economics 20, 392-404 https://doi.org/10.2307/2555578
  9. Valletti, T., 1998, 'Two- part access pricing and imperfect competition', Information Economics and Policy, 10, pp.305-323 https://doi.org/10.1016/S0167-6245(97)00035-8