인터넷 VOD 서비스에서 대기시간 감소를 위한 효율적인 사용자 스케줄링

An Efficient Service Scheduling for Decrease Waiting Time Based on Internet VOD

  • 발행 : 2007.06.28

초록

인터넷 VOD 서비스 스케줄링에서의 배칭(Batching) 기법은 서비스를 요청한 사용자들을 일정 시간 동안 그룹화 하여 한꺼번에 서비스하기 때문에 서비스 개시를 위한 지연시간이 발생한다. 그러나 이 지연시간을 효과적으로 제어하지 못하면 대기시간의 불규칙으로 서비스 공정성이 저하되고, 서비스 취소가 발생할 수 있다. 본 논문에서는 기존의 배칭(Batching) 기법인 선입 선출(FCFS) 및 빈도수 우선 방식(MQL)에서 문제시되던 평균 대기시간의 증가, 비인기 비디오의 서비스 지연 문제를 해결하기 위한 효율적인 사용자 스케줄링을 제안한다. 또한 시뮬레이션 한 결과, 기존의 방식들에 비하여 서비스 평균 지연 시간을 약 20% 정도 단축하였으며, 서비스 최대 대기 시간 보장 등 사용자에 대한 서비스면 에서도 향상된 결과를 보임을 입증하였다.

The waiting delays of internet VOD users are inevitable in this policy since the services are not taken immediately upon requests but upon every scheduling points. An inefficient management of such delays makes an unfair service to users and increases the possibility of higher reneging rates. This paper proposes an efficient service scheduling scheme which improves the average waiting time of users requests and reduces the starvation problem of users requesting less popular movies. Experimental results of simulations show that the proposed scheme improves about 20 percentage of average waiting time and reduces significantly the starving requesters comparing with those of conventional methods such as FCFS and MQL.

키워드