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Port Alliance Strategy to Promote the Transshipment Function of Korea Ports

우리나라 항만의 환적기능 강화를 위한 포트얼라이언스 전략

  • 이성우 (한국해양수산개발원 항만연구본부) ;
  • 최용석 (순천대학교 물류학)
  • Published : 2007.08.31

Abstract

Due to the change of global production network, the establishment of new strategy in Korea ports is required Especially, the trade pattern has been mainly concentrated in Northeast Asia region according to economic growth of the Asia including China, Japan, and Korea. Hence, Korea major ports with the competition of price and service has to meet the need of Northeast port alliance and has to compete against other countries in variable trade environment. Therefore, the objective of this study is to propose a port alliance strategy in order to promote the transshipment of Korea major ports such as Pusan port and Gwangyang port. In order to establish the logistics business model in the ports, we provided the direction of the Northeast port alliance and candidate ports in China and Japan.

글로벌 생산네트워크의 변화로 인해 우리나라 주요 항만은 새로운 전략의 수립이 요구되고 있다. 무역 패턴의 변화로 인해 중국, 일본, 한국을 포함한 아시아의 경제적 성장이 급속히 이루어지고 있는 상황에서 동북아에 집중되는 항만 물동량을 흡수하기 위해 우리나라 중심 항만들의 환적기능 강화가 필요한 시점이다. 특히 동북아 포트얼라이언스를 활용한 환적기능 강화는 변화하는 무역환경에서 우리 중심항만들이 경쟁력 확보를 위한 기회가 될 수 있을 것이다. 따라서, 본 연구의 목적은 부산항과 광양항 같은 우리나라 주요 항만들의 환적기능을 촉진하기 위한 포트얼라이언스 전략을 제안하고자 하는 것이다. 두 주요 항만의 물류비즈니스 모델 수립을 위해 동북아 포트얼라이언스의 방향과 중국과 일본의 후보 항만들을 제시하였다.

Keywords

References

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