A Direction of Emotion Design for Future MP3 Players by Trend Analysis

추세분석을 통한 미래 MP3 플레이어의 감성디자인 방향 모색

  • Lee, Yu-Ri (Dept. of Design Manufacturing, Chonbuk National University) ;
  • Yang, Jong-Youl (Dept. of Industrial Design, Chonbuk National University)
  • 이유리 (전북대학교 디자인 제조공학과) ;
  • 양종열 (전북대학교 산업디자인과)
  • Published : 2007.12.31

Abstract

It is very important that design based on preference of consumers who continuously change. Therefore, the method that can decide on the design concept which a consumer can prefer in future points of time that a design is released is necessary. There may be various ways to decide a design concept, but trend analysis is one of the best ways to be able to satisfy consumer preference. The purpose of this study is to provide a process that can give a direction of MP3 player design oriented consumer emotion. For the purpose, we considered about trend analysis as the ways that can present the design direction that can grasp a change of continuous preference, and a consumer can prefer with early bases in future points of time of a consumer. In this empirical research, we decided on design elements and levels of the elements after collecting 228 MP3 players released from 2000 to 2007, and carried out trend analysis through homogeneity analysis by SPSS program. In the result, we knew that future consumers also will regard emotional experience consumption as important. So, MP3 player design will be developed into consumer emotion-oriented design. We predict 4 trends for a future MP3 player design. 1. Development of high-priced MP3 player with various multimedia functions. 2. Development of MP3 player with basic functions. 3. Development of new convergence products with MP3 function. 4. Development of new MP3 player based on flash memory. If designers can infer a future MP3 player design from this design trend results, the probability that can occupy competitive advantage in their competitions will be high. Therefore this study can be useful.

지속적으로 변화하는 소비자의 선호를 바탕으로 디자인하는 것은 매우 중요하다. 따라서 디자인이 출시될 미래시점에서 소비자가 선호할 수 있는 디자인 컨셉을 결정할 수 있는 방법이 필요하다. 이를 위한 다양한 방법들이 있을 수 있겠지만 추세분석(trend analysis)은 이를 충족시킬 수 있는 가장 적절한 방법 중의 하나이다. 본 연구는 추세분석을 통하여 미래 소비자의 감성에 부합하는 MP3 플레이어 디자인 방향을 제시하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 연구방법과 내용으로서 먼저, 소비자의 지속적인 선호의 변화를 파악할 수 있고 이를 바탕으로 미래시점에서 소비자가 선호할 수 있는 디자인 방향을 제시할 수 있는 추세분석방법을 모색하였다. 실증연구로서 2000년부터 2007년 7월까지 출시된 MP3 플레이어 228개를 수집하여 디자인의 속성과 그 속성의 수준을 결정하고 SPSS프로그램의 동질성분석을 이용하여 추세분석을 실시하였다. 그 결과 미래의 소비자 역시 감성경험을 중시하는 소비추세가 주류를 이룰 추세이다. 따라서 MP3 플레이어 디자인은 소비자의 감성적 욕구를 충족시키기 위한 디자인 기반으로 작용할 추세이다. 이를 기반으로 MP3 플레이어디자인을 4가지 추세로 나누어 볼 수 있다. 그것은 1. 고가격의 PMP기반 다양한 멀티미디어 기능의 MP3 플레이어디자인 개발 2. 기본기능의 MP3 플레이어디자인 개발 3. 새로운 컨버젼스 제품디자인 개발 4. 플래시 기반 제품디자인 개발이다. 디자이너들이 디자인의 추세결과를 바탕으로 미래 디자인을 추론할 수 있다면 경쟁에서 경쟁우위를 점할 수 있는 확률이 높다고 할 수 있다. 이러한 점에서 본 연구는 유용하다고 할 수 있다.

Keywords