MMORPG에서 게이머의 성향에 반응하는 감성 지능형 NPC생성

A Creation of Emotionally Intelligent NPC Reacting toward Gamer‘s Inclination in MMORPG

  • 이창숙 (동국대학교 일반대학원 컴퓨터공학과) ;
  • 엄기현 (동국대학교 영상미디어학부 게임멀티미디어공학과) ;
  • 조경은 (동국대학교 영상미디어학부 게임멀티미디어공학과)
  • Lee, Chang-Sook (Graduate School of Dongguk University, Dept. of Computer Engineering) ;
  • Um, Ky-Hyun (Dept. of Game & Multimedia Engineering, Dongguk University) ;
  • Cho, Kyung-Eun (Dept. of Game & Multimedia Engineering, Dongguk University)
  • 발행 : 2006.09.30

초록

MMORPG(Massively Multiplayer Online Role Playing Game)는 장시간 게임에 접속하여 자신이 맡은 역할을 수행해 나가는 게임으로서, 사용자의 몰입도가 다른 게임에 비해 월등히 높은 게임이며, 게임 내 많은 컨텐츠를 보유하고 있는 게임이다. 그러나 다양한 게임 내 컨텐츠 중 게임의 흥미를 높이는 데 가장 중요한 역할을 하는 NPC(Non Player Character)의 행동 패턴이 너무 단순하므로 게임을 지루하게 만드는 요인으로 작용하고 있으므로, 많은 컨텐츠를 보유했음에도 불구하고 MMORPG는 지루한 게임이라는 인식이 사용자들에게 만연해 있다. 이에 본 논문에서는 NPC에게 성격과 감정을 심어주어, 사용자의 성향에 반응하는 동적인 행동을 보이는 NPC를 생성하고자 한다.

Users connect to game server for considerably many hours and perform their roles in MMORPG(Massively Multiplayer Online Role Playing Game), users' immersion degree is very higher than other games, have known affluent contents make users play various roles in game world. However, although contents of games are improved quite much, MMORPG remains still boring game. It is because that the NPC (Non Player Character)' behavior patterns that are the most important elements to make games fun are so simple. So, in this paper we proposed a method to create NPC that react in player's inclination by implanting personality and emotion to NPC.

키워드