Communications of Mathematical Education (한국수학교육학회지시리즈E:수학교육논문집)
- Volume 20 Issue 3 Serial No. 27
- /
- Pages.483-502
- /
- 2006
- /
- 1226-6663(pISSN)
- /
- 2287-9935(eISSN)
A Case Study of Students' Mentoring Activities for the Special-Supplementary Curriculum in Math Classrooms
멘토링 수업을 통한 특별보충과정 운영 사례
- Choi Young-Sun (Bonggok Middle School) ;
- Yoo Won-Sok (Kumoh National Institute of Technology, Department of Applied Mathematics)
- Published : 2006.09.01
Abstract
In this research, we try to accomplish the main purpose of managing the special supplementary curriculum and set a model for its organization and management to the other schools by analyzing the result from the management of the special supplementary curriculum through mentoring lessons that are proposed in the 7th curriculum to provide the underachieved students with opportunities to study the subjects they couldn't understand during the regular curriculum.
이 연구에서는 학습결손이 심한 학생들에게 학교수업 정규시간에 이해하지 못한 내용을 별도로 보충할 수 있는 기회를 마련해 주고자 제7차 교육과정에서 도입한 중학교 수학교과 특별보충과정을 동료친구에 의한 멘토링 수업방법으로 운영하여 성과를 얻고 있는 사례를 질적으로 분석하여 멘토링 수업을 특별보충과정 운영에 적용할 수 있는 가능성을 탐색하고 이 방법의 효율적인 운영방안에 대해 알아보고자 한다.