실시간 참고서비스의 효과적인 활용방안 및 고려요소

The Factors which Should be Considered in Real-time Reference Service and the Effective Way of Using it

  • 발행 : 2006.09.01

초록

본 연구는 실시간 참고서비스의 도입을 위한 필요 요소들을 정책적 측면과 운영적 측면에서 고찰하고 효과적인 활용방안을 제시하고자 하였다. 참고서비스의 새로운 방법으로 소개되어지고 있는 실시간 참고서비스는 선진국의 사례에 기초해 성급하게 도입과 적용을 결정하기보다 충분한 사전 조사와 사례분석에 의한 적절한 적용 및 활용방안이 결정되어야 한다. 즉, 서비스정책의 수립, 적절한 프로그램의 선정, 프라이버시 정책의 확립, 그리고 도서관간 협력방안의 모색 등의 정책적 요소와 서비스 인력의 확보 및 교육, 운영시간, 홍보 및 평가시스템 운영 등의 운영적 요소에 대한 고려와 검토작업이 선행되어야 한다.

This study is about the factors required to be considered in the aspects of policy and operation before introducing the real-time reference service and about the way to use the real-time reference service effectively, The real-time reference service should not be accepted and applied just based on the case of advanced nations without deciding how to apply and use through enough advanced investigation and example analysis. Working out in service policies, selecting appropriate programs. securing service manpower, devising privacy policies, groping the ways of cooperation between libraries, and operating the adequate evaluation system are the factors which should be considered in the policy aspect. Preparation of proper ways of application. operation time, and promotion are the factors which should be considered and reviewed in the operative aspect.

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