An Analytic Study on the Present Condition of Internet Knowledge Exchange Market

인터넷 지식거래소의 현황분석에 관한 조사연구

  • Published : 2006.09.01

Abstract

Upon the growing popularity of knowledge information and paid digital content, the Internet knowledge exchange market had emerged. A Internet knowledge exchange market consists of general characteristics of a market where a wide variety of knowledge is exchanged at market-appropriate prices, the Internet knowledge exchange market is recently gaining momentum with specialized knowledge items such as design, program source, patent information, consulting service, multimedia, or resumes, as it seeks to secure competitive advantage over its peer markets. Considering the immense influence that these Internet markets will exert on the existing system of knowledge circulation including libraries and information centers, this study aims to contribute to a better understanding of Korea's knowledge circulation structure by analyzing the current standing of the Internet knowledge exchange market.

지식정보시대의 도래와 콘텐츠 유료화의 흐름을 타고 등장한 시장이 인터넷 지식거래소이다. 지식거래소는 일반적인 시장과 동일한 구조로서, 다양한 지식이 거래될 수 있고 개개인이 갖고 있는 지식에 가격을 책정하여 판매하고 또 필요한 지식이 있으면 적정한 가격에 구매할 수 있는 곳이 지식거래소이다. 최근에는 지식거래소들이 다른 사이트에 대해 차별성과 경쟁력을 확보하기 위해 디자인, 프로그램 소스 특허정보 컨설팅 정보 멀티미디어 자료 이력서 등으로 유통지식의 특성화 및 전문화를 추진하고 있으며, 그 이용률도 매우 높은 것으로 파악되고 있다. 본 연구에서는 이후 도서관 정보센터를 포함한 기존의 지식정보유통체계에 지대한 영향을 미칠 것으로 보이는 이들 지식거래소들의 현황을 조사함으로써 이후 국내 지식정보유통의 구조를 파악하고 이해하는데 도움이 되고자 한다.

Keywords

References

  1. 윤준수. 1998. 인터넷의 커뮤니케이션 특성에 기반한 혼합형 지식관리시스템에 관한 연구. 중앙대학교 신문방송학과 대학원
  2. 이두영, 강순희. '웹 검색엔진의 지식검색커뮤니티 기반 지식관리에 관한 연구.' 제 10회 한국정보관리학회 학술대회 논문집, 143-152
  3. 이미경. 2004. 인터넷기업 성공법칙 37: 아이디어로 도전하고 원칙으로 승부하라. 서울: 제우미디어
  4. 이수현. 2004. 지식기여자의 지식기여도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 국내 온라인 지식 커뮤니티를 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문. 경영학과
  5. 정진호. 2005. '지식거래시장 뜬다...100여개 성행, 100억원대 시장 성장.' 아이뉴스24, 2005. 01. 31
  6. 제일경제신문. 2005. '인터넷 지식거래 시장이 뜬다.' 제일경제신문, 2005. 03. 02
  7. 최미정. 포털과 도서관의 연계: 도서관 네이버 연계에 대한 고찰
  8. 현대경제연구원. 2001. '선진국의 지혜 거래소 현황과 문제점.' 새로운 지식과 정보, 통권 제8호: 11-16
  9. Allexperts. 2006. http://www.allexperts.com
  10. Bivens-Tarum, R. W. 2001. 'Expert Services on the Web: The Commercial Competition for Libraries.' College & Research Libraries News, 62(7): 714-716
  11. Davenport & Prusak. 1998. Working Knowledge Boston. MA: Harvard Business School Press
  12. Jupiter Communications. 1998. ㅊ. New York: Jupiter Communications
  13. Koch, T. 'Quality-controlled Subject Gateway.' Online Information Reivew. 4(1)
  14. Online Publishers Association. 2004. 'The Web Habit: An Ethnographic Study of Web Usage.' . [2006. 4. 10]
  15. Zemon, Mickey. 2001. 'The Librarian's Role in Portal Development: Providing Unique Perspectives and Skills.' College & Research Libraries News, 62(7): 710-712