A study on incrementally expandable online game server architecture

서비스 단계별 확장 가능한 온라인 게임 서버 구조에 대한 연구

  • 김정훈 (용인송담대학 컴퓨터게임정보과)
  • Published : 2006.06.01

Abstract

The purpose of this study is to propose the online game server architecture which can expand as the number of users increases. In most online game servers, there is a server group composed of a login server, a cache server, a database server, a game server, and an NPC server, and when the number of users increases, an additional server group with the same structure is installed. The server architecture proposed in this study does not install a server group composed of a login server, a cache server, a database server, a game server, an NPC server, etc., but installs a game server only. When there is a need for the cache server and database server, the required servers will be additionally installed, thus reducing costs.

본 논문에서는 사용자 수 증가로 인한 확장 가능한 온라인 게임 서버 구조를 제시하고 있다. 현재 상용 서비스 중인 대부분의 온라인 게임 서버에서는 로긴서버, 캐시서버, 데이터베이스서버, 게임서버, NPC서버 등으로 구성된 하나의 서버 그룹을 운영하다가 사용자 수 증가에 따라 같은 구조의 또 다른 서버 그룹을 추가 설치하고 있다. 그러나 본 논문에서 제안하는 서버 구조는 서버를 추가 설치할 때 로긴서버, 캐시서버, 데이터베이스서버, 게임서버, NPC서버 등의 한 그룹을 추가시키지 않고 게임서버만을 추가한다. 이후 캐시서버나 데이터베이스서버에 부하가 걸릴 때에만 또 다른 서버 그룹을 추가시켜 서버 추가 비용을 최대한 줄일 수 있게 하였다.

Keywords