A Comparison of Appearance management Behaviors of middle school boys with girls in relation to the Perception of Body Size -Among girls and boys' middle school in Gwangju-

남.여 중학생의 체형인식에 따른 외모관리 항동 비교연구 -광주시내 남.여 공학 중학생을중심으로-

  • Wee Eun-Hah (Dept. of Economics Education Chonnam National University)
  • 위은하 (전남대학교 생활과학연구소)
  • Published : 2006.09.01

Abstract

The purpose of this study was to investigate the body size perception and appearance management behaviors of middle school boys and girls. Subjects of this study were 7 coeducational middle school boys and girls in Gwangju and 435 responses were collected from real body measurement and questionnaires. SPSS package 12.0(Kr) was used to analyze results. The results were summarized as follows: First, middle school boys and girls tended to perceive their bodies slimmer as well as obeser. It is recommended to give education for correct perception of their body sire. Second, the correlation of body size perception factor and appearance management behavior was Middle school boys and girls tended to manage their appearance using a diet rather than doing exercise in obesity distortion perception group(the group perceive obeser than real body size). It needs to be properly guided. Third, the appearance management behavior of slimness distortion perception group(the group perceive slimmer than real body size) and normal group was examined. While middle school boys did only exercise management, middle school girls did all but exercise management. Their education should be distinguished. Finally, while slimness distortion perception group did diet management in both middle school boys and girls, they tended not to manage body correction or exercise. A tendency to depend only on a diet in the group who should perceive their need of exercise should be corrected. In order to correct the distorted body perception and appearance management behavior of middle school boys and girls, it is recommended to educate a standard body size through home management education which is a regular curriculum, and at the same time to guide them to perceive their actual body size correct.

본 연구에서는 남, 여 중학생의 체형인식에 딱른 외모관리 행동의 실태를 파악하고 비교 분석하여 청소년의 긍정적인 신체이미지 형성의 바람직한 방향을 제시하고자 하였다 조사 대상자는 광주소재 남 여 공학 중학교 7곳의 2. 3학년에 재학중인 435명의 남, 여중학생이었다. 결과분석은 SPSS Package 12.0(Kr)을 활용하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같았다. 먼저, 남, 여중학생들은 실제체형보다 비만하게 인식하는 것뿐만 아니라 실제체형보다 수척하게 인식하는 경향도 컸다. 자신의 체형을 제대로 인식할 수 있는 교육이 필요하다고 본다. 둘째, 신체인식 요인과 외모관리행동의 상관관계를 살펴보면 남, 여 중학생 모두 비만인식에 대해 운동보다는 다이어트로 외모관리를 하는 경향을 보이는데 이것에 대한 적절한 지도가 필요하다고 생각된다. 셋째, 자신의 실제체형보다 수척하게 인식하는 수척왜곡 인식집단과 정상집단의 외모관리행동을 살펴보면 남중학생은 운동관리만 하고 여중학생은 운동관리만 하지 알았다. 서로 차별화된 교육이 필요하다고 생각된다. 넷째 비만왜곡인식집단은 남 여중학생 모두 다이어트관리를 하는 반면 신체보정관리나 운동관리를 하지 않는 경향을 보였다. 실제적으로 운동관리가 가장 필요하다고 인식해야할 집단이 다이어트에만 의존하는 경향은 시정이 꼭 필요하다고 생각된다. 이상과 같이 우리나라 남 여 중학생의 왜곡된 신체인식과 외모관리행동을 바로 잡기 위해서 정규 교과목인 가정과목을 통해 표준체형에 대한 교육이 이루어져야 할 것이며 자신의 실제체형을 올바르게 인식할 수 있도록 하는 지도가 병행되어야 할 것으로 생각된다.

Keywords