Relay Protocol in DSRC System

DSRC 시스템에서 릴레이 프로토콜

  • Choi Kwang-Joo (LG Electronics) ;
  • Choi Kyung-Won (Dept. of Electrical and Computer Engineering Hanyang University) ;
  • Cho Kyong-Kuk (Dept. of Electrical and Computer Engineering Hanyang University) ;
  • Yoon Dong-Weon (Dept. of Electrical and Computer Engineering Hanyang University) ;
  • Park Sang-Kyu (Dept. of Electrical and Computer Engineering Hanyang University)
  • 최광주 (LG전자) ;
  • 최경원 (한양대학교 전자통신컴퓨터공학부) ;
  • 조경국 (한양대학교 전자통신컴퓨터공학부) ;
  • 윤동원 (한양대학교 전자통신컴퓨터공학부) ;
  • 박상규 (한양대학교 전자통신컴퓨터공학부)
  • Published : 2006.09.01

Abstract

5.8GHz DSRC(Dedicated Short Range Communications) is a short to medium range communications service that supports both public safety and private operations in roadside to vehicle and vehicle communication. However the 5.8GHz frequency may cause the shadowing effect or communication blocking problem when there is an obstacle or another vehicle between RSE (Road Side Equipment) and OBE (On Board Equipment). In this paper, to solve this problem of the 5.8GHz DSRC, we propose a relay protocol based on the standard of DSRC radio communication between RSE and OBE in the 5.8GHz band made by TTA (Telecommunication Technology Association). By using the proposed relay protocol to DSRC system and intervehicle communication, we also consider a fixed relay protocol and mobile relay protocol. We expect to apply this relay protocol for the DSRC intervehicle communication and video communication between drivers and safe distance among vehicles in the near future.

DSRC(Dedicated Short Range Communications : 근거리 전용 무선통신)는 차량의 고속 이동시에 차량과 기지국 사이 근거리 통신영역 내에서 무선으로 접속하여 텔레매틱스 서비스를 제공하고 교통정보 수집에 활용이 가능하다. 현재 DSRC는 5.8GHz의 주파수 대역을 사용하고 있으나 전파 자체의 직진성이 우수하기 때문에 앞에 장애물이나 다른 차량이 존재하는 경우 가시선 확보의 어려움이 발생하고 이로 인해 음영 현상과 통신 장애가 발생할 수 있다. 본 논문에서는 DSRC 문제점 중에 하나인 가시선 방해로 인한 음영현상을 해결하고 통신율을 높이기 위한 방안으로 현재 실제로 적용되고 있는 TTA의 DSRC 표준방식인 '5.8GHz 대역 노변기지국과 차량단말기 사이의 근거리전용 무선통신 표준'의 프로토콜을 알아보고, 릴레이 프로토콜(relay Protocol)의 통신 과정과 릴레이 프로토콜의 구조를 제안한다. 제안된 릴레이 프로토콜을 DSRC 시스템과 차량간 통신에 응용하여 고정 릴레이 프로토콜과 이동 릴레이 프로토콜을 고려한다. 릴레이 프로토콜은 추후에 DSRC를 이용한 차량간 통신으로까지 적용되어 차량 운전자간의 화상통화나 차량간의 안전거리 확보를 통한 사고 방지 등에 효과적으로 응용되리라 예상된다.

Keywords

References

  1. 한국정보통신기술협회 표준 TTAS.KO-06.0025, '5.8GHz 대역 노변기지국과 차량단말기 사이의 근거리전용 무선통신 표준', Oct. 2000
  2. Jing Zhu and S. Roy, 'MAC for dedicated short range communications in intelligent transport system,' IEEE Commun. Mag., Vol. 41, Issue: 12, pp. 60-67, Dec. 2003 https://doi.org/10.1109/MCOM.2003.1252800
  3. C. Wietfeld, 'Performance evaluation of vehicle-roadside communication systems in shadowing and multipath fading environments,' in Proc. IEEE 45th Vehicular Technology Conf. (VTC '95), Chicago, lllinois, USA, Vol. 2, pp. 947-952, July 1995