과학관 교육 프로그램 활용에 대한 초등학교 교사들의 인식

Elementary School Teachers' Perceptions on the Use of Educational Programs in Science Museums

  • 발행 : 2006.08.01

초록

본 연구에서는 초등학교 교사를 대상으로 과학관의 교수-학습에 활용 현황 및 교육 프로그램에 대한 요구를 조사하였다. 연구 결과, 지금까지 과학관은 학교 교육과 밀접한 관계를 가지고 운영되지 못하였으며, 주로 일회적이거나 개인적인 활동으로 과학관 경험이 끝나는 경우가 많았음을 알 수 있었다. 또한 과학관이 교수-학습에 많이 이용되지 못하는 것은 그 교육적 효과가 미미해서보다는 외부의 물적 행정적 지원의 부족으로 인함을 알 수 있었다. 교사들이 선호하는 과학관 교육 프로그램은 캠프나 실험 등의 학생 위탁 프로그램과 학교 교육과 정과 관련된 전시물이었으며, 교사들에게 과학관과 관련된 다양한 활동에 참여하기를 물어본 결과 설문 대상의 약 80%의 교사가 과학관 학생 위탁 프로그램 개발, 과학관 투어, 캠프, 실험 등의 과학관 위탁 프로그램 운영 담당, 과학관 중심 교사 커뮤니티에의 참여, 과학관 방문 전후 프로그램 개발 등에 참여를 희망하였다.

This study examined the elementary school teachers' present utilization of science museums in teaching-learning and their perceptions of the educational programs in science museums. The results indicate that teachers have not utilized science museums as intimately as possible with formal instruction, therefore, the students' experiences of science museums are usually limited. The main reasons for lower than optimum usage of science museums in their teaching and learning is not because of its insignificant educational effects, but because of the lack of external and administrative support mechanisms. The elementary school teachers prefer to commit to programs in science museums such as science camps or experiment activities, and those exhibitions which have some kind of clear and discernable relation to the school curriculum. The results also indicate that most teachers want to participate in the various activities of science museums, such as developing and managing the programs or pre- and post activities for museum field trips, participating in the teachers' community in science museums, and so on.

키워드