3차원 그래픽 데이터를 위한 객체단위 데이터베이스 매핑 기법

An Object-based Database Mapping Technology for 3D Graphic Data

  • 조희정 (한국항공대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김용환 (한국항공대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 이기준 (한국교육개발원) ;
  • 황수찬 (한국항공대학교 컴퓨터공학과)
  • 발행 : 2006.08.01

초록

최근 인터넷에는 3차원 그래픽 데이터를 이용하는 그래픽 응용 프로그램들이 증가하고 있다 이에 따라 색상, 질감, 모양, 공간관계 등의 3차원 그래픽 데이터의 특징 정보를 이용한 검색에 관련된 많은 기법이 제안되고 있다. 그러나 효율적인 3차원 그래픽 데이터의 모델링이나 데이터베이스 저장 기법에 대한 연구는 미진한 실정이다. 따라서 본 논문에서는 XML 기반의 3DGML로 모델링된 3차원 그래픽 데이터를 데이터베이스에 저장하고 SQL을 이용하여 3차원 그래픽 데이터를 내용기반으로 검색할 수 있는 시스템을 제시한다. 3DGML로 모델링된 3차원 그래픽 데이터에서 의미 있는 객체들을 추출하여 관계형 데이터베이스에 저장하는 객체단위 데이터베이스 매핑 기법을 제시하고, 이 데이터베이스로부터 3차원 그래픽 데이터 객체의 특징 정보와 3차원 장면의 설명정보 및 장면에 포함된 객체간의 공간 관계 등을 이용한 SQL 질의를 보인다.

Recently, there have been increased many 3 dimensional graphic applications in Internet. Thus, a growing number of methods have been proposed for retrieving 3-D graphic data using their 3D features such as color, texture, shape, and spacial relations. However, few researches focus on 3D graphic modeling and database storage techniques. In this paper, we introduce a system that can store 3D graphics data modeled by XML-based 3D graphics markup language, 3DGML, and support content-based retrievals on 3D data by using SQL. We also present a mapping technique of 3DGML to relational database. The mapping process includes the extraction of semantic information from 3DGML and translate it into relational format. Finally, we show examples of SQL queries which use the 3D information contained in a 3D scene such as objects, 3D features, descriptions and scene-object component hierarchy.

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