A Study on Relationship between Expressive Tendency and Skin Contemporary Fashion Retail Shops - Focusing on the analysis of a Flagship store -

현대 패션 리테일 샵에 나타난 표현경향과 표피(表皮)의 상관성에 관한 연구 - 패션 선두매장을 중심으로 -

  • 강소연 (홍익대학교 건축공학과)
  • Published : 2006.08.01

Abstract

The contemporary consumer's fashion retail shops are becoming diverse in function and sensitivity while keeping in mind the effects of consumer's lifestyles according to changing fashions. Recently, external changes and expressive characteristics have become symbolic in retail fashion shops. This reinforces the importance of the skin, which is becoming image-sensitive and increasingly important. Therefore, this thesis will study the relationship between expressive tendency and skin in fashion retail shops by distinguishing the characteristics of a skin historically as well by categorizing the four brands from flagship stores which have introduced brand identity and an exceptional expressiveness of skin into types of form and space.

현대 상업공간의 패션 리테일 샵은 변화하는 패션경향에 따라 소비자의 라이프 스타일을 고려한 기능적, 감성적 공간으로 다양화되고 있다. 최근 패션 리테일 샵은 형태로부터의 표면의 변화와 표현특성이 상징화되고 있는데, 이는 공간이 이미지화되고 감성화 되고 있는 표피의 중요성을 재인식하게 되었다. 따라서 본 논문에서는 표피의 특성을 시대적 배경으로 구분하고, 2000년부터 2003년까지의 브랜드 아이덴티티 개념이 도입되고 표피의 표현이 두드러진 패션 리테일 샵의 패션 선두매장 (Flagship store) 4개 브랜드를 중심으로 형태적 측면과 공간적 측면으로 각각 범주화하여 패션 리테일 샵에 나타난 표현경향과 표피의 상관성을 분석 고찰하고자 한다.

Keywords