초록
모바일 GIS를 구현하는 방식은 휴대 단말기로 전송되는 지도 데이터의 형식에 따라 벡터(Vector) 기법과 래스터(Raster) 기법으로 나뉜다. 각 기법에 따라 모바일 지도 서비스를 위한 서버 및 클라이언트 프로그램의 구현 방법이 달라지며 각각 서로 다른 측면에서 장단점을 지니고 있다. 본 논문은 이 두 접근 방법을 구현하고 실험을 통해 그 장단점을 비교한다. 전송 성능, 지도 품질 등 다양한 요소를 비교하고 평가한다.
There are two approaches to construct mobile GIS, Vector and Raster methods, according to the map data transformation format from server to mobile client. Each method requires a different implementation architecture of server and client modules for mobile map services. And each have advantages and disadvantages at the different aspects. This thesis implements these two approaches, thus, compares the each merits, by experiments. They include the transmission performance, map quality, and so on.