Comparison Study on Traditional Perceived Meaning of Color and Clothing Color of Korea and Japan

한국.일본의 전통 색채관과 복색에 관한 비교연구

  • Eum Jung-Sun (Clothing and Textile, Sookmyung Women's University) ;
  • Chae Keum-Seok (Clothing and Textile, Sookmyung Women's University)
  • 음정선 (숙명여자대학교 의류학과) ;
  • 채금석 (숙명여자대학교 의류학과)
  • Published : 2006.08.01

Abstract

Perceived meaning of color uniquely forms and is being highlighted as an element of creative design in the modern design industry as well as traditional culture. It is necessary to compare the perceived meanings of color and clothing color of Korea and Japan in order to find out the model of Korea's original color. The purpose of this study Is to draw the results of examining the perceived meanings of color revealed in the culture, arts and clothing color of the both countries and comparing them depending on contemporary times. The scope of study is limited from the ancient times to modern times (about BC.IC-early20C). In the methodologies, the literature and the empirical study focus on both counturies' literature, including art history, ethnology, and the history of clothing; and their paintings and relics, which are all related to clothes. The perceived meaning of color of Korea was prominent with the beauty of nature and gorgeousness throughout the history. The colors were mostly white colors, light colors, and single colors such as obangsaek, which are high pure degree colors by which color is changed depending on darkness and lightness, while that of Japan featured clothing colors combining various colors and middle colors.

Keywords

References

  1. 국어국문학회 감수 (2004). 새로 나온 국어사전. 민중서관, p. 1357
  2. 국어국문학회 감수 (2004). 새로 나온 국어사전. 민중서관, p. 1225
  3. 국어국문학회 감수 (2004). 새로 나온 국어사전. 민중서관, p. 270
  4. 채금석 (2004). 현대일본패션에 내재한 꾸밈미학. 복식, 54(3), p. 116
  5. 금기숙 (1994). 조선복식미술. 열화당. p. 20
  6. 김원룡 (1996). 한국미의 탐구, 열화당
  7. 김임수 (1991). 한국미술과 미학적, 문제영역. 미학,예술학연구, 1
  8. 김원룡 (1996). 한국미의 탐구, 열화당, p. 59
  9. 채금석 (2004). 현대일본패션에 내재한 꾸밈미학. 복식, 54(3), p. 114
  10. 채금석 (2004). 현대일본패션에 내재한 꾸밈미학. 복식, 54(3), p, 115
  11. 박전열 (1997). 일본의 문화와 예술. 한누리미디어, p 59
  12. 김원용외 (1997), 한국미술사 서울대학교 출판부. p 54. p. 56
  13. 한석성 (2004). 우리가 정말 알아야할 단청, 현암사, p. 130
  14. 김정희 (2003). 색돔을 응용한 복식 디자인 연구 성균관대학교 대학원 박사학위논문, p. 16
  15. 이경자 (2003). 우리옷의 전통양식. 이화여자대학교출판부, p. 58
  16. 권광칠 (1990). 한국회화에 있어서의 채색화 연구-고구려고분벽화 및 고려불화를 중심으로-. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 45
  17. 백영자 (2004). 한국복식의 역사. 경춘사, p. 431
  18. 김원룡 (1973). 한국미술사. 범우사, p. 359
  19. 정미라 (1997). 우리 민족의 색채의석 고찰. 홍익대 학교 대학원 석사학위논문, p. 25
  20. 김현진 (2003). 기호학적 접근을 통한 복식표현연구- 조선시대 여자복식을 중심으로-. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 30
  21. 長崎盛輝(1990). 色,彩節の日本史. 淡交社, p. 46
  22. 長崎盛輝(1990). 色,彩節の日本史. 淡交社, p. 46
  23. 小林行雄(昭和34年). 古境の話. 岩波書店
  24. 長崎盛輝(1990). 色,彩節の日本史. 淡交社, p. 92
  25. 김영숙 (1988). 한국 복식사에 나타난 전통색 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문, p. 99
  26. 박전열 (1997). 일본의 문화와 예술 한누리 미디어. p. 48
  27. 채금석 (2004). 현대일본패션에 내재한 꾸밈미학. 복식, 54(3), p. 117
  28. 北村哲郞. 이자연 역 (1999), 일본 복식사. 경춘사, p 74
  29. 長崎盛輝(1990). 色,彩節の日本史. 淡交社, p. 139
  30. 長崎盛輝(1990). 色,彩節の日本史. 淡交社, p. 147
  31. 채금석 (2004). 현대 일본 패션에 내재한 반꾸밈 미 학. 복식, 5(48), p. 136
  32. 마츠바라 사브로 (2000). 동앙미술사 예경, p. 584
  33. 北村哲郞. 이자연 역 (1999), 일본 복식사. 경춘사, p. 108
  34. 크리스틴 구스 (2004). 에도시대의 일본미술. 예경, p. 14
  35. 크리스틴 구스 (2004). 에도시대의 일본미술. 예경, p. 69