Abstract
This paper deals with complexity theory to describe amphibious warfare situation using EINSTein (Enhanced ISAAC Neural Simulation Tool) simulation model. EINSTein model is an agent-based artificial "laboratory" for exploring self-organized emergent behavior in land combat. Many studies have shown that existing Lanchester equations used in most war simulation models does not describe changes of combat. Future warfare will be information warfare with various weapon system and complex combat units. We have compared and tested combat results with Lanchester models and EINSTein model. Furthermore, the EINSTein model has been applied and analyzed to amphibious warfare model such as amphibious assault and amphibious sudden attack. The results show that the EINSTein model has a possibility to apply and analyze amphibious warfare more properly than Lanchester models.
본 논문은 아인스타인 시뮬레이션모형을 활용하여 상륙전을 묘사하는 복잡계이론을 다룬다. 아인스타인모형은 지상전에서 창발적인 자기조직화를 실험하기 위한 행위자 기반 모델이다. 상륙전의 다양한 형태중 상륙기습, 상륙돌격작전을 아인스타인 모형을 이용 구축하였으며 다양한 입력요소의 변경을 통하여 공간적 요소와 정성적 요소에 따른 전투양상의 변화를 확인할 수 있다. 즉, 통신요소의 변경, 탐지센서의 변경, 병력 재배치, 병력의 분산과 집중, 정성요소의 변경 등을 통해서 기존 란체스터형 전투모형의 단점을 보완함과 동시에 다양한 형태의 전투에 대한 모의 가능성과 발전 가능성을 확인할 수 있다.