Mapping Time-distance Cartogram and the Accessibility Analysis in Korea

시간거리 접근성 카토그램 제작 및 접근성 공간구조 분석

  • Kim, So-Yeon (Graduate School, Department of Geography, Sungshin Women's University) ;
  • Lee, Keum-Sook (Department of Geography, Sungshin Women's University)
  • 김소연 (성신여자대학교 대학원 지리학과) ;
  • 이금숙 (성신여자대학교 지리학과)
  • Published : 2006.08.31

Abstract

The purpose of this study is to produce time-distance cartograms based on the various Korean transportation networks, and to analyze the spatial structure of time-distance accessibilities. For the purpose this study attempts to develop continuous area cartogram by utilizing Wolf's algorithm for creating contiguous cartogram in ArcGIS 9. The absolute physical space was transformed to the functional space indexed by time-distances along various transportation networks in Korea. We examined the differences in the time-distance accessibilities among transportation networks. This study makes a comparison between the spatial structure of time-distance accessibility of KTX network with them of existing railroad network, as well as with them of road network. In order to clarify the spatial structures of time-distance accessibilities, we restructured them on the time-distance circular diagrams and performing Multi-Dimensional Scaling analysis. Overall structure of time-distance accessibilities shows similar patterns: The time distances are shrinked a lot along the Seoul-Busan axis, while coastal parts, in particular the eastern part of the county, are shrinked relatively little via all transportation networks. The Road network affects significantly on the accessibilities of cities in Gangwon-do and Gyeonggi-do, while railway network affects on the accessibilities of cities in Jeolla-do and Gyeongsang-do in general. When we compared the time-distance accessibilities based on the 5 largest cities, Seoul appears as the most accessible city from/to all other cities in Korea. We can also find significant changes in the time-distance accessibility between KTX network and existing railroad network. Cities along the KTX network, in particular cities which has KTX stops, improved significantly in time-distance accessibilities.

본 연구의 목적은 우리나라를 대상으로 절대적 공간을 시간거리 접근성에 의한 공간 카토그램으로 재구성하여 지도화하고, 이를 바탕으로 접근성의 변화된 공간패턴을 분석하는 것이다. 카토그램은 특정한 목적을 위해 기본도의 형상이나 지역간의 연속성을 강조시켜서 만든 변형된 지도의 일종으로 전통적인 지도와는 매우 다른 이미지를 주게 되지만, 표현하고자 하는 현상의 공간적 구조를 매우 효과적으로 나타낼 수 있다. 시간거리는 교통망을 이용하여 실제 이동 가능성를 나타내는 것으로 접근성을 대변하며, 교통망의 상태에 따라 달라지므로 우리나라 주요 교통망 별 시간거리를 카토그램으로 표현하면 국토공간의 접근성 구조를 시각적으로 확연히 드러 낼 수 있다. 현재 우리나라에서 시간거리 접근성에 가장 큰 영향을 미치는 교통망은 도로망과 일반철도망 및 고속철도(KTX)망 이므로 본 연구에서는 이들 세 교통망을 중심으로 움직일 때 요구되는 실제 이동 소요시간을 이용하여 시간거리 공간 카토그램을 제작하였다. 시간거리로 재구성된 공간 카토그램은 한 지점의 공간적 접근성 및 그에 따른 공간 구조의 패턴을 시각화하여 보여주기 때문에 교통망의 발달에 따른 접근성의 공간구조 변화 분석이 가능하다. 따라서 본 연구에서는 도로망과 철도망, 그리고 고속철도망 간의 시간거리 카토그램의 공간적 변화를 분석하였다. 또한 접근성의 공간구조의 보다 상세한 분석을 위해 도시별 다차원척도 분석을 실시하였다.

Keywords