Abstract
As the law on the private sector investment in social infrastructure was amended in January of 2005, the government is aggressively promoting BTL projects but many trials and errors and problems are occurring. Especially, the Value-For-Money evaluation conducted by the responsible agencies to judge the appropriateness of the project found there was a conspicuous difference between the computed cost and the final contract sum. Accordingly, this study is aimed to grasp the problems in the current Value-For-Money evaluation and to improve it in order to proceed with BTL projects efficiently. To achieve this, through a relative comparison to the final contract sum, a clear standard for the items of Value-For-Money evaluation was presented and thus, a model that can ensure accuracy in computing the Value-For-Money was established so that a delay in negotiations can be avoided. If the Value-For-Money evaluation established in this study is used in assessing the appropriateness of unit prices for BTL projects for education facilities, a reasonable result can be expected to be drawn in selection and negotiations with contractors, and maintenance and Post-Operation-Evaluation(POE) of education facilities as well.
정부는 2005년 1월 '사회기반시설에 대한 민간투자법'이 개정되면서 적극적으로 교육시설 BTL사업을 추진하고 있으나 많은 시행착오와 문제점들도 발생되고 있다. 특히, 주무관청이 BTL 사업의 적격성 여부를 판단하기 위해 실시하는 투자가치 평가에서 산정된 비용이 실제 협약된 협약안의 비용과 현격한 차이가 나고 있는 것으로 조사되었다. 따라서, 본 연구에서는 효율적인 교육시설 BTL 사업의 추진을 위해 현행 투자가치 평가의 문제점을 파악하고 이를 개선하기 위해 실제협약안과의 상대비교를 통해 투자가치 평가항목에 대한 명확한 기준을 제시하여 협상지연이 발생하지 않도록 투자가치 산정에 정확성을 제시할 수 있는 모형을 구축하였다. 본 연구에서 구축한 투자가치 평가를 위한 운영비 모형을 교육시설 BTL 사업의 적격성 평가 단가에서 활용하면 사업자 선정 및 협상 뿐 아니라, 교육시설 유지관리와 사용 후 평가(POE)에서도 객관적이고 합리적 인 결과를 도출할 수 있을 것으로 기대된다.