A Study on the Development of u-Learning System for Field Trip

현장학습을 위한 u-Learning 시스템 개발에 관한 연구

  • 박민규 (구포초등학교) ;
  • 박정호 (한국교원대학교 대학원 컴퓨터교육과) ;
  • 배영권 (한국교원대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 이태욱 (한국교원대학교)
  • Published : 2006.07.31

Abstract

Information communication technology ultimately pursues ubiquitous environment where people and devices are connected in networks and exchange of information are possible. However there have not been sufficient studies on the technology in spite of higher enthusiasm about education and remarkable educational potentials of ubiquitous technology. In order to effectively utilize the ubiquitous technology, this thesis explored field trip through a constructivism approach and examined ways how to use and integrate ubiquitous technology in developing educational model and system.

현재의 정보통신 기술은 사람과 주변의 모든 기기가 네트워크로 연결되어 자유롭게 접근하고 서비스를 받을 수 있는 유비쿼터스 환경을 지향하고 있다. 그러나 우리나라는 교육에 대한 열의가 높고 유비쿼터스 기술의 교육적인 잠재력이 무한함을 인식하고 있음에도 불구하고 이에 대한 연구가 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 u-Learning을 활용하기 위한 현장학습에 대한 연구와 이를 지원하기 위한 유비쿼터스 기술에 대한 연구를 바탕으로 상황과 학습자의 요구에 따라 적절한 학습을 지원할 수 있는 학습모형과 시스템을 개발하였으며 이를 통해 u-Learning 의미와 가능성을 규명하고자 한다.

Keywords