상황에 따른 개념 유형의 국면 분석을 통한 중학교 과학 영재아들의 조석에 관한 정신모형 탐색

Investigation of Mental Models about Tide for Scientifically Talented Middle School Students by Analyzing Facet of Conceptual Types by Context

  • 발행 : 2006.02.28

초록

본 연구에서는 중학교 과학 영재아들이 가지고 있는 조석에 관한 정신모형을 탐색하기 위하여 두 가지 상황에서의 개념 유형을 분류하고, 각 유형들을 구성하는 국면들을 분석하였다. 조석 현상에 관해 두 가지 상황으로 구성된 과제 수행을 실시한 후 그 응답 결과를 분석한 결과, 상당수의 학생들이 상황에 따라 서로 다른 개념 유형을 나타내었다. 상황에 따른 개념 유형들을 구성하고 있는 국면을 분석한 결과, 내용-특정적 국면에서는 큰 차이가 없었으나 전략적 국면에서는 많은 차이를 나타내었다. 두 가지 상황에서 나타나는 개념 유형들과 이들 유형을 구성하는 국면들을 조합하여 학생들의 조석에 관한 정신모형을 분석한 결과 다음과 같은 4가지 모형으로 나눌 수 있었다: (1) Tide model (2) Force model (3) Phase model (4) Hybrid model. Tide model은 과학적으로 옳은 모형이며, Force model과 Phase model은 옳지 않은 모형으로, 상황에 따른 개념유형은 서로 일치하나 조석현상을 각각 달과 태양의 합력과 달의 위상(모양)의 관계로만 이해하고 있는 경우이다. Hybrid model 혼합 모형으로 상황에 따라 나타나는 개념 유형이 서로 부합되지 않는 모형이다. 중학교 과학 영재아들은 조석 현상에 대해 가장 많이 가지고 있는 모형은 Tide model(45.0%) 이었으며, 그 다음으로는 Hybrid model(30.0%), Force model(12.5%), Phase model(7.5%) 순으로 나타났다.

The study investigates mental models of scientifically gifted, middle school students when it comes to tides. This was done by analyzing facet of conceptual types for two contexts. We carried out two performance tasks of tide with different context. A large number of students showed different conceptual types by context. As a result of analyzing facet of conceptual types by context, there was a slight difference in content-specific facet, but a remarkable one in strategic facet. We classified four mental models about tide by configuring facets of conceptual types: (1) Tide model (2) Force model (3) Phase model (4) Hybrid model. The Tide model is scientifically accepted model, but Force model and Phase model are incorrect models, and Hybrid model is mixed model. In cases of Force model and Phase model, conceptual types concur with each other, but these types of students comprehend tides as a result of joined forces of Moon & Sun and phase change of Moon, respectively. Arranging low mental models in proportional order, Tide model (45.0%), Hybrid model (30.0%), Force model (12.5%), and Phase model (7.5%).

키워드

참고문헌

  1. 국동식, 1995, 조석 개념에 대한 학생들의 이해 특성. 한국과학교육학회지, 15(4), 429-436
  2. 국동식, 2003, 온실효과 개념에 대한 오개념 원인으로서의 10학년 과학 교과서 분석. 한국과학교육학회지, 23(5), 592-598
  3. 국동식, 2004, 대기와 해양의 몇 개념들에 대한 중.고등학교 과학 교사의 개념. 한국지구과학회지, 25(6), 402-408
  4. 박지연, 이경호, 2004, 과학개념변화 연구에서 학생의 개념에 대한 이해: 오개념에서 정신모형까지. 한국과학교육학회지, 24(3), 621-637
  5. 박진홍, 정진우, 1999, 붉은 인의 실험에 대한 중학교 학생들의 기압 개념 이해. 한국지구과학회지, 20(4), 334-341
  6. 안수영, 권재술, 1995, Pascual-Leone의 신 피아제 이론에 의한 오개념의 본질에 대한 심리학적 접근. 한국과학교육학회지, 15(2), 185-193
  7. 이성호, 임청환, 1998, 공기의 성질에 관한 초등학생들의 개념유형및 갈등상황 후 변화. 한국지구과학회지, 19(5), 512-523
  8. 전인영, 국동식, 1998, 구름 생성 개념에 대한 중 . 고등학교의 오개념 연구. 한국지구과학회지, 19(3), 269-275
  9. 제귀연, 안희수, 1999, 온실효과에 대한 학생들의 개념 분석. 한국과학교육학회지, 19(4), 585-594
  10. Bao, L., Zollman, D., Hogg, K., & Redish, E. F., 2000, Model analysis of fine structures of student models: An example with Newton's third law. Journal of Physics Education Research, submitted
  11. DiSessa, A. A., 1993, Toward an Epistemology of Physics. Cognition and Instruction, 10, 105-225 https://doi.org/10.1207/s1532690xci1002&3_2
  12. Gobert, J. D., 2000, A typology of causal models for plate tectonics: Inferential power and barriers to understanding. International Journal of Science Education, 22, 937-977 https://doi.org/10.1080/095006900416857
  13. Greca, I. M., & Moreira, M. A., 2002, Mental, physical, and mathematical models in the teaching and learning of physics. Science Education, 86(1), 106-121 https://doi.org/10.1002/sce.10013
  14. Linder, C. J., 1987, Tertiary physics: a case study in students' conceptions of sound. In J. Novak (Ed.), Proceedings of the Second International Seminar: 'Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics', 3, 322-334. Cornell University, Ithaca, NY, USA
  15. Redish, E. F., 1994, The implications of cognitive studies for teaching physics. American Joumal of Physics, 62(6), 796-803 https://doi.org/10.1119/1.17461
  16. Van der Veer, G, 2000, Mental models of incidental human-machine interaction [www]. Faculty of Sciences, Vrije Universiteit, Amsterdam, The Netherlands. Retrieved Jun, 10, 2002, from the World Wide Web: http://www.cs.vu.nl/~gerrit/mmi9910-report1.doc
  17. Vosniadou, S., & Brewer, W. F., 1992, Mental models of the Earth: A study of conceptual change in childhood. Cognition and Instruction, 24, 535-585
  18. Vosniadou, S., 1994, Capturing and modeling the process of conceptual change. Learning and Instruction, 4, 45-70 https://doi.org/10.1016/0959-4752(94)90018-3
  19. Wittmann, M. C., Steinberg, R. N., & Redish, E. F., 2002, Understanding and Addressing Student Reasoning about Sound. Manuscript submitted for publication