A Study on the Mobile-based Learning Environment Using English Vocabulary Learning Game

영어 어휘 학습 게임을 이용한 모바일 기반 학습 환경에 관한 연구

  • Ha, Jeong-Sook (Korea National University of Education, Dept, of Computer Education) ;
  • Park, Jung-Ho (Korea National University of Education, Dept, of Computer Education) ;
  • Bae, Young-Kwon (Korea National University of Education, Dept, of Computer Education) ;
  • Lee, Tae-Wuk (Korea National University of Education, Dept, of Computer Education)
  • 하정숙 (한국교원대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 박정호 (한국교원대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 배영권 (한국교원대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 이태욱 (한국교원대학교 컴퓨터교육학과)
  • Published : 2006.09.30

Abstract

For its maximum impact on the scene of school as the educational equipment, it is necessary to understand equipmental characteristics of PDA and study the basis for utilizing it educationally. In this point of view, to inquire how PDA is helpful for education more than PC, the typical educational equipment in the past, PDA-based English vocabulary learning game is developed in this study, and after that it is applied on the scene of education. The result of study showed PDA can access the content more easily than PC, and learners expressed more curiosity and expectation of PDA than PC in a recent poll. In addition, under the condition of learner's voluntary use, the present study has found that learning with PDA is helpful to enhance the academic achievement more than one with PC.

PDA가 교육용 기기로써 학교 현장에서 충분한 효과를 내기 위해서는 PDA의 기기적 특성을 이해하고 이를 교육적으로 활용할 수 있는 기반 연구가 필요하다. 이에 본 연구에서는 과거 대표적 교육용 기기인 PC보다 PDA가 어떠한 측면에서 교육적으로 효과적인지를 알아보기 위해 실험에 사용될 교육용 콘텐츠로 PDA 기반 영어 어휘 학습 게임을 개발 및 적용하였다. 그 결과 PC보다 PDA가 더 높은 접근성을 보였으며, 설문조사에서 학습자들은 PC보다 PDA에 호기심과 기대감을 나타내었다. 또한 학습자의 자율적 사용 조건에서 PDA를 이용한 학습이 PC를 이용한 학습에 비해 학업 성취도 향상에 도움을 주었다.

Keywords