초등교사를 위한 ICT 교수학습 자료 메타데이터에 관한 연구

A Study of ICT Educational Materials Metadata for Elementary School Teachers

  • 김철 (광주교육대학교 컴퓨터 교육과) ;
  • 김정랑 (광주교육대학교 컴퓨터 교육과) ;
  • 박선주 (광주교육대학교 컴퓨터 교육과) ;
  • 마대성 (광주교육대학교 컴퓨터 교육과)
  • Kim, Chul (GwangJu National University of Education, Dept of Computer Science Education) ;
  • Kim, Jeong-Rang (GwangJu National University of Education, Dept of Computer Science Education) ;
  • Park, Sun-Ju (GwangJu National University of Education, Dept of Computer Science Education) ;
  • Ma, Dai-Sung (GwangJu National University of Education, Dept of Computer Science Education)
  • 발행 : 2006.12.30

초록

본 논문에서는 단위 수업 중 자료투입시기를 분석하여 초등학교 교육환경에 필요한 메타데이터 요소를 탐색하고 메타데이터 요소를 추출하여 국제적인 메타데이터 표준인 DC Core Education 의 메타데이터 표준안을 기반으로 하는 ICT 교수학습 자료 검색 및 활용을 위한 메타데이터 시스템을 개발하였다. 초등교육 현장에서 생성되는 다양한 ICT 교수학습 자료와 웹상에 존재한 양질의 교육 정보 자원들을 일반적인 수업 흐름인 도입, 전개, 정리의 메타데이터 요소를 추가하여 통합검색과 체계적인 인터페이스를 제공함으로써 초등학교 교사가 쉽고 편리하게 단위 수업에 유용한 것을 찾아내고 수업에 투입할 수 있다. 뿐만 아니라 향후 교수학습 자료를 수업에 직접 필요한 형태로 분류하여 제공하여 효율적인 교수학습 자료를 공유를 함으로써 ICT 활용 수업에 실제적인 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.

In this paper we have developed metadata system in order to utilize and refer to ICT educational resources which stand on the basis of standard international metadata " DC Core Education" by analyzing into the time input resources during each lessons. This metadata system makes addition metadata elements(introduction, development, review) in the flow of a general lesson to many ICT educational resources and high quality educational information in the web. It means elementary school teachers feel easy and convenient by offering systematically interface and unify reference. The system could expect to willing to help effectively lessons with ICT.

키워드