초등학교 역사학습을 위한 RPG 에듀게임의 설계 및 구현

Design and Implementation of a RPG edugame for Learning of History in Elementary School

  • 홍기천 (전주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 진상덕 (전주양지초등학교)
  • 발행 : 2006.12.30

초록

에듀게임은 학습자들로 하여금 흥미롭고 자기 주도적인 교육환경을 제공하기에 매우 적절한 분야이다. 본 논문에서는 고구려 역사에 초점을 맞추어서 역사 학습에 적용이 가능한 에듀게임을 개발하였다. 이름은 북벌로 명명하였다. 북벌의 주된 내용은 학생들로 하여금 고구려 역사에 대한 올바른 이해를 하도록 하기 위함이다. 중국이 고구려 역사를 왜곡하고 있다는 내용의 교육이 필요한 때이다. 단순히 교육과 재미의 형식적 결합이 되지 않도록 게임의 의미 요소를 염두에 두었다. 북벌은 일본의 Enterbrain사에서 만든 RPG making 2003(RPGツワ一ル2003)을 가지고 구현하였다. 마지막으로 학생들을 대상으로 에듀게임의 만족도 조사를 하였다. 조사 결과, 본 에듀게임의 역사 학습으로서의 긍정적인 활용 가능성과 더 나은 그래픽 인터페이스의 필요성을 알 수 있었다.

EduGame is suitable to create interesting and self-directed education environment. This paper develops edugame applicable to learning of History centered on Goguryeo history in elementary school. It is named to 'Bukbeol'. The main theme is that we must let elementary students to have a correct understanding about Goguryeo history. It is time to consider that China distorts Goguryeo history. To implement this game we have to consider the interesting elements in contexts and technology in order to overcome the formal combination of education and amusement. Bukbeol is developed with RPG making 2003(RPGツワ一ル2003) made by Enterbrain company in Japan. And this edugame is applied to students to investigate the degree of satisfaction. Results show the possibility for the study of history and necessity of graphic interface.

키워드