한국인의 자기 인식에 나타난 토착문화심리 분석

Conception of Self in Korea: Indigenous, Cultural and Psychological Analysis

  • 투고 : 2006.07.18
  • 발행 : 2006.11.30

초록

이 연구의 주된 목적은 한국인의 자기 인식에 나타난 토착문화심리를 탐구하는데 있다. 이를 위해 크게 네 측면, 즉 개인으로서의 자기 인식(보통 때의 나, 독특한 개인으로서의 나, 혼자 있을 때의 나), 가족과 함께 있을 때 자기 인식(아버지, 어머니, 자녀, 배우자와 함께 있을 때의 나), 주위사람과 함께 있을 때 자기 인식(친한 친구, 선생님, 직장 상사, 부하 직원과 함께 있을 때의 나), 타인과 함께 있을 때의 자기 인식(낯선 사람, 외국인과 함께 있을 때의 나)을 분석하였다. 분석대상은 1,465명(초 중 고 대학생 623명, 성인 842명)이었으며, 연구자에 의해 제작된 자유반응형 질문지를 사용하였다. 분석 결과, 한국인의 자기 인식에 나타난 토착심리로서 두 가지 측면이 부각되었다. 첫째는 자기에 대한 인식에서 관계 내 역할의 중요성이었으며, 둘째는 관계 맥락 속에서 유동성있게 변하는 자기의 특징이었다. 이를 토대로 개별적 자기와 관계적 자기의 차원 및 자기의 일관성과 유동성 차원에 대해 논의하였다.

This study examines the conception of the self using indigenous, cultural and psychological analysis. The self is viewed from four aspects: (1) conception of the self as an entity (the self in general, the self as an unique entity and the self when alone), (2) conception of self in the context of family (the self when with mother, father, children and spouse), (3) the self with the context of close and working relationships (the self when with friends, teachers, work superior and work subordinate), and (4) the self in context of the larger society (the self when with strangers and foreigners). A total of 1,465 respondents (623 elementary, middle, high and university students and their parents = 842) completed an open-ended questionnaire developed by the present authors. The results reveal two patterns of results. First, the conception of self in Korea is influence by one's role. Second, the conception of self in influenced by relationship and context and there is an emphasis on the flexibility and adjustment of the self to relationship and context. Implications of the conception of the self in context of relationships, roles, and contexts are discussed, along with the importance of indigenous, cultural and psychological analysis.

키워드

과제정보

이 논문은 2006년도 인하대학교의 신진교수연구비 지원에 의하여 연구되었음 (INHA-34087-01).

참고문헌

  1. 김영 (2005). 인터넷 세대를 위한 한문강의. 서울: 한울.
  2. 김의철, 박영신 (2001). 서장, 신뢰의 문화적 배경: 동서양의 비교. 김의철, 박영신, 이상미 역. 신뢰의 구조: 동 서양의 비교. 13~61. 서울: 교육과학사.
  3. 김의철, 박영신 (2005). Trust, relationship, and civil society in Scandinavia and East Asia: Psychological, social, and cultural analysis. 한국심리학회지; 사회문제, 11(특집호), 133~161.
  4. 김지영, 김명소 (2003). 한국 남녀의 관계적 자아의 특성: 다원적 구성요인 탐색 및 타당성 분석. 한국심리학회지: 사회문제, 9(2), 41~59.
  5. 박아청 (1998). 자기의 탐색. 서울: 교육과학사.
  6. 박영신 (2001). 한국인에 대한 토착심리학적 접근의 함의: 자기, 성취, 스트레스, 안전의식을 중심으로. 한국심리학회 연차학술대회 논문집, 401~406.
  7. 박영신, 김의철 (2004). 한국인의 부모자녀관계 : 자기개념과 가족역할 인식의 토착심리 탐구. 문화심리학총서 제5권. 서울: 교육과학사.
  8. 박영신, 김의철 (2005). 한국인의 신뢰의식에 나타난 토착심리 탐구. 한국심리학회지 : 사회문제, 11(특집호), 21~55.
  9. 박영신, 김의철, 김묘성. (2002). IMF시대 이후 초, 중, 고, 대학생과 부모의 스트레스 경험과 대처양식 및 사회적 지원: 토착심리학적 분석. 한국심리학회지: 사회문제, 8(2), 105~135.
  10. 성백효 (1998). 대학 중용 집주. 전통문화연구회.
  11. 양계민, 김의철 (2001). 한국인의 가족관계를 통해 본 자기 인식: IMF 시대 이전. 한국심리학회 2001년도 연차학술대회 논문집, 361~370.
  12. 장성숙 (2005). 한국문화에서 상담자의 초점: '개인중심' 또는 '역할중심'. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 18(3), 15~27.
  13. 전현민, 노명래 (1991). 자아개념과 정신건강과의 관계에 대한 탐색적 조망. 한국심리학회지: 임상, 10(1), 114~125.
  14. 정태연, 김기범, Gelfand, M. J. (2005). 문화의 새로운 차원 '경직성과 유연성'. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 19(3), 101-116.
  15. 조긍호, 명정완 (2001). 문화성향과 자의식의 유형. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 15(2), 111~139.
  16. 조선영, 이누미야 요시유키, 김재신, 최일호 (2005). 한국과 일본에서 상호독립적-상호협조적 자기관이 대인불안에 미치는 영향: 자기존중감과 공적 자기의식의 매개효과를 중심으로. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 19(4), 49~60.
  17. 조선영, 이누미야 요시유키, 한성열, 木村裕 (2005). 한일 대학생의 대인불안 규정 요인의 비교: 공적자기의식, 자기존중감. 정을 중심으로. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 19(1), 1~12.
  18. 조혜자 (1998). 어머니 아버지에 대한 권력지각과 그들과 함께 있을 때의 자아지각 HICLAS 방법의 적용. 한국심리학회지: 여성, 3(1), 74-87.
  19. 차채호, 박재현 (1991). "우리"라는 표현 사용의 지하주의적 관점에서의 분석. 한국심리학회 연차학술대회 논문집, 351~357.
  20. 최상진 (1992). 한국인의 '문화적 자기': 하나의 자기발견적 탐색. 한국심리학회 연차대회 학술발표논문집, 263~274.
  21. 최상진 (1993). 한국인과 일본인의 '우리'의식 비교. 한국심리학회 연차대회 발표논문집, 229~237.
  22. 최상진 (2000). 한국인 심리학. 서울: 중앙대학교 출판부.
  23. 최상진, 김기범 (1999). 한국인의 self의 특성: 서구의 self 개념과 대비를 중심으로 한국심리학회지: 사회 및 성격, 13(2), 275~292.
  24. 최정원, 이영호 (1998). 실제 자기수준, 이상적 자기 수준 및 자기 불일치 수준이 우울에 미치는 영향. 한국심리학회지 : 임상, 17(1), 69-87.
  25. 함병미, 박영신 (2001). 한국인의 가족관계를 통해본 자기 인식: IMF시대 이후. 한국심리학회 2001년도 연차학술대회 논문집, 371~376.
  26. 함병미, 김의철, 박영신 (2004). 한국 사람의 자기에 대한 표상: 혼자 있을 때와 보통때의 자기 인식을 중심으로. 한국심리학회 2004년도 연차학술발표대회 논문집, 155~156.
  27. Dhawan, N., Roseman, I. J., Naidu, R. K., Thapa, K., & Rettek, S. I., (1995). Self-concepts across two cultures: India and the United States. Journal of Cross- Cultural Psychology, 26(6), 606~621.
  28. Hamm, B. M., Park, Y. S., & Kim, U. (2001). Korean students and adults' self-concept: An indigenous analysis. Paper presented at the 4th Conference of the Asian Association of Social Psychology, p. 134. July 10-13, The University of Melbourne, Australia.
  29. Hamm, B. M., Park, Y. S., & Kim, U. (2002). Koreans self-concept in the family relationship: After the IMF period. Poster presented at the 25th International Congress of Applied Psychology. p. 84. July, 7-12. Singapore International Convention & Exhibition Centre, Singapore.
  30. Hamm, B. M., Park, Y. S., Kim, U., & Oh, J. S. (2004a). Indigenous analysis of self-concept and parent-child relationship. Paper presented at the 17th International Congress of International Association for Cross-Cultural Psychology. p. 158. August 2-6. Shaanxi Normal University, Xi'an, China.
  31. Hamm, B. M., Park, Y. S., Kim, U., & Oh, J. S. (2004b). Conception of parents, children and self: Comparison of a matched sample of parents and adolescents in Korea. Paper presented at the 28th International Congress of Psychology. p. 406~407. August 8-13, Beijing International Convention Center, China.
  32. Hofstede, G. (1991). Cultures and organizations: Software of the mind. New York: McGraw Hill.
  33. Kashima, Y., Kashima, E., Farsides, T., Kim, U., Strack, F., Werth, L., & Yuki, M. (2004). Culture and context -sensitive self: The amount and meaning of context-sensitivity of phenomenal self differ across cultures. Self and Identity, 3, 125~141.
  34. Kim, U. (1994). The analysis of the relationship between culture and self: With specific focus on individualism and collectivism. Colloquium presented at the Department of psychology, University of Kyoto, Japan, July.
  35. Kim, U. (1996). Life-span development in the post modern era: Indigenous analysis of self, relations, and achievements. The 50th anniversary conference of the KPA, Mid, machine & environment: Facing the Challenges of the 21st century, Korea, July.
  36. Kim, U. (1997). Conception of self and significant others: The indigenous perspective. Department of psychology, National taiwan university, Taipei, Taiwan, April.
  37. Kim, U. (2001). Ethnography of Korean people and culture. In. H. S. Aasen, U. Kim, & G. Helgesen(Eds.), Democracy, human rights, and peace in Korea: Psychological, political, and cultural perspectives. 245~278. Kyoyook kwahaksa.
  38. Kim, U. (2002). Unraveling the complesities of human destructiveness, creativity, and potential: Indigenous analysis of the self, relationship, cultures and civilizations. Presidential address of division of psychology and national development. International Congress of Applied Psychology, Singapore, July 7-12.
  39. Kim, U. (2003). Science, religion, philosophy, and culture: Psychological analysis of western, islamic, and east asian world views. In U. Kim, S. Aasen, & S. Ebadi (Eds.), Democracy, human rights, and islam in modern Iran: Psychological, social, and cultural perspectives. Bergen: Fagbokforlaget.
  40. Kim, U. (2004). Relational concept of self, interpersonal relationship, and social behavior. Keynote address, Annual conference of American Psychological Association, July 31. Honolulu.
  41. Kim, U. (2005). The self, relationships, and trust in Confucian societies: Psychological, indigenous and cultural perspectives. Dept. of Psychology, University of Roma "La Sapienza," Dec. 22.
  42. Kim, U., & Choi, S. C. (1994). Individualism, collectivism, and child development: A Korean perspective. In Greenfield, P. M., & Cooking, R. (Eds.). Cognitive socialization of minority children: Continuities and discontinuities. Hillsdale, NJ. 227~258.
  43. Kim, U., & Park, Y. S. (2004a). Parent-child relationship and the relational self in East Asia: A challenge to Western conceptualizations of child development and attachment. Invited paper presented at the 28th International congress of psychology. p. 199. August 8-13, Beijing International convention center, Beijing, China.
  44. Kim, U. & Park, Y. S. (2004b). Indigenous psychologies. In C. Spielberger(Ed.), Encyclopedia of applied psychology, vol 2. 263~269. Oxford: Elsevier Academic Press.
  45. Kim, U., & Park, Y. S. (2006) Factors influencing academic achievement in relational cultures: The role of self, relational and collective efficacy. In F. Pajares & T. Urdan (Eds.), Self- efficacy beliefs of adolescents, 267-285. Greenwich, CT: Information Age Publishing.
  46. Markus, H. R. & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98(2), 224~253.
  47. Park, Y. S. (2002). Parent-child relationship and subjective well-being: Redefining human agency and meaning systems. Invited address at 25th International Congress of Applied Psychology. p. 101. July, 7-12. Singapore International Convention & Exhibition Centre, Singapore.
  48. Seung Sahn (1997). The compass of Zen. Boston & London: Shambhala.
  49. Suh, E. M. (2002). Culture, identity consistency, and subjective well being. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 1378~1391.