Psychological and behavioral profiles of adolescent on probation and high school students: With specific focus on moral disengagement, self-efficacy, delinquency, and academic achievement

보호관찰 청소년과 일반 청소년의 심리 행동특성 비교: 도덕적 이탈, 자기효능감, 가출, 학업성취를 중심으로

  • Received : 2006.05.09
  • Published : 2006.05.31

Abstract

This article compares the psychological and behavioral profiles of adolescents on probation and high school students. A total of 253 adolescents on probation and 257 high school students completed an open-ended questionnaire developed by the present researchers and structured questionnaire that assessed moral disengagement and self-efficacy developed by Bandura (1995), delinquent behavior and academic achievement. Adolescents on probation reported that they engaged in delinquent behavior due to the fault of others and they were angry for being forced to be on probation. They are not likely to take responsibility and morally disengage from their delinquent actions. When compared to high school students, adolescents on probation are likely to report low self-efficacy, low academic grade, and less likely to feel proud of themselves. They are more likely to meet their friends in Internet and video game rooms and less likely to focus on academic achievement. Results of ANCOVA indicate that adolescents on probation have higher scores on moral disengagement, social efficacy, but lower score on efficacy for self-regulated learning. They are more likely to run away from home and have lower academic grade. The results of the discriminant analysis indicate that running away from home, social efficacy and moral disengagement are predictive of adolescents on probation and academic achievement and efficacy for self-regulated learning are predictive of high school students.

이 연구의 목적은 일탈 청소년이 일반 청소년과 심리 행동 특성에서 어떠한 차이가 있는가를 알아보는데 있다. 이를 위해 보호관찰 청소년(253명)과, 일반계 고등학생(257명)을 표집하여 도덕적 이탈과 자기효능감 및 가출과 학업성취의 차이를 분석하였다. 질적 질문지는 연구자가 제작하였고, 양적 질문지는 Bandura(1995)의 도덕적 이탈과 자기효능감 척도를 기초로 연구자가 제작하였다. 질적 분석 결과, 보호관찰 청소년들은 문제행동을 하게 된 동기를 상대방 잘못에 두고, 보호관찰소에 왔을 때 심정을 억울하다고 함으로써, 도덕적 이탈이 시사되었다. 가장 자신있게 잘 할 수 있는 일로 학업을 지적한 경우가 적었으며, 가장 자신이 멋있다고 느낀 때가 없다고 함으로써 자기효능감도 낮았다. 또한 친구와 활동 내용 및 장소로 PC방/오락실을 많이 지적하였고, 1년 내에 이루고 싶은 일 또는 가장 신경 쓰이는 문제로서, 학업/진로문제에 대한 반응률이 낮았다. 이러한 결과들은 보호관찰 청소년이 가출을 유혹하는 환경에 많이 접하고 학업성취에 대한 관심이 적음을 보여준다. 양적 분석을 위해 두 집단 차이를 공변량분석한 결과는, 보호관찰 청소년이 일반 청소년보다 도덕적 이탈 정도가 높았으며, 사회성 효능감이 높고, 자기조절학습 효능감은 낮았다. 또한 가출을 많이 했으며, 학업성취도는 낮았다. 판별분석 결과 가출정도와 사회성 효능감 및 도덕적 이탈은 보호관찰 청소년을 판별하고, 학업성취도와 자기조절학습 효능감은 일반 청소년을 판별하는 의미있는 변인으로 확인되었다.

Keywords

References

  1. 강상진, 전민정, 장지현 (2005). 인문계와 실업계 고등학생들의 문제행동 비교 분석 : 3수준 다층분석. 제1회 한국교육고용패널 학술대회 논문집, 145-176.
  2. 강승호, 민미자 (2002). 집단 따돌림을 당하는 학생과 주도하는 학생 및 일반 학생의 성격 특성과 감성지능 비교연구. 한국교육학회, 교육학연구, 40(2), 143-168.
  3. 곽금주. (1999). 학교폭력 및 왕따 예방 프로그램 (I): 개관. 한국심리학회지 : 사회문제, 5(2), 105-122.
  4. 곽금주, 김의철, 박영신 (1999). 한국 청소년문화의 형성요인 탐색: 비행과 우울에 관하여. 한국심리학회지: 사회문제, 5(1), 111-121.
  5. 권준모 (1999). 한국의 왕따 현상의 개념화와 왕따 연구의 방법론적 고찰. 한국심리학회지: 사회문제, 5(2), 59-72.
  6. 김영희, 박영신, 김의철 (2004a). 청소년 일탈행동 무경험집단과 경험집단의 환경, 심리, 행동 특성의 차이 분석. 한국아동교육학회, 아동교육, 13(2), 201-219.
  7. 김영희, 박영신, 김의철 (2004b). 청소년의 일탈행동 형성에 관한 종단연구. 한국교육심리학회 2004년 제4차 초청 학술세미나 자료집, 105-110.
  8. 김의철, 박영신 (1999). 한국 청소년의 심리행동특성의 형성: 가정, 학교, 친구, 사회 영향을 중심으로. 한국교육심리학회, 교육심리연구, 13(1), 99-142.
  9. 김의철, 박영신 (2004). 한국 사회에서 학교 밖 청소년의 정체성과 삶의 질. 한국청소년 상담원, 학교 밖 청소년 이해와 개입 방향, 7-59.
  10. 김의철, 박영신, 양계민 역 (1999). 자기효능감과 인간행동: 이론적 기초와 발달적 분석. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company. 문화심리학 총서 2. 서울: 교육과학사.
  11. 김의철, 홍천수, 이정권, 박영신 (2005). 건강과 삶의 질에 영향을 주는 요인에 대한 분석: 자기효능감, 사회적 지원 및 질병관리를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 11(2), 143-181.
  12. 김정민 (2004). 학교 내에서의 또래집단 괴롭힘 피해 경험과 아동의 대처전략 유형 및 외로움과의 관계. 한국교육학회, 교육학연구, 42(2), 567-589.
  13. 문화관광부 (2004). 2004 청소년 백서. http://www.mct.go.kr.
  14. 박영신 (2003). 청소년의 인간간계와 일탈행동. 한국심리학회 2003년도 연차학술발표대회 논문집, 212-213.
  15. 박영신, 김의철 (1998). 청소년 비행과 성취행동: 가정환경, 귀인양식, 건강과의 관계를 중심으로. 한국심리학회지 : 사회문제, 4(1), 29-53.
  16. 박영신, 김의철 (2000). 부모-자녀관계 변화가 청소년에게 미치는 영향: 초 중 고 대학생의 성취동기, 생활만족도, 학업성취, 일탈행도을 중심으로. 한국교육학회. 교육학연구, 38(2), 109-147.
  17. 박영신, 김의철 (2001a). 청소년 학교폭력행동과 환경 및 심리특성의 관계: 위탁청소년과 중 고등학생을 중심으로. 한국교육심리학회, 교육심리연구, 15(2), 25-52.
  18. 박영신, 김의철 (2001b). 학교폭력과 인간관계 및 청소년의 심리 행동특성 : 폭력가해, 폭력피해, 폭력무경험 집단의 비교를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 7(1), 63-89.
  19. 박영신, 김의철 (2003). 한국 청소년 일탈행동의 형성과 변화에 대한 고찰. 한국심리학회지: 사회문제, 9(1), 81-114.
  20. 박영신, 김의철 (2004a). 한국인의 부모자녀관계: 자기개념과 가족역할 인식의 토착심리 탐구. 문화심리학총서 제5권. 서울: 교육과학사.
  21. 박영신, 김의철 (2004b). 한국의 청소년 문화와 부모자녀관계: 토착심리 탐구. 서울: 교육과학사.
  22. 박영신, 김의철 (2004c). 청소년의 인간관계와 일탈행동: 부모자녀관계, 친구관계, 교사학생관계를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 10, 특집호, 87-115.
  23. 박영신, 김의철 (2005a). 한국의 가족관계를 통해 본 청소년의 지도 방안: 청소년 일탈행동과 인간관계 대한 탐구를 중심으로. 인천타운슬러협회 한국의 가족관계를 통해 본 청소년 지도 방안, 7-42.
  24. 박영신, 김의철 (2005b). 학교폭력에 대한 연구의 방향 모색. 인천광역시 교육과학연구원, 인천교육, 제32호, 55-62.
  25. 박영신, 김의철, 정갑순 (2004). 한국 청소년의 부모자녀관계와 성취에 대한 종단연구: 자기효능감과 성취동기를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 10(3), 37-59.
  26. 박영신, 김의철, 탁수연 (2004). 한국 일탈 청소년의 토착심리 탐구: 보호관찰 청소년과 일반 청소년의 부모자녀관계에 대한 비교를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 10(1), 107-145.
  27. 사이버 경찰청 (2005). 2005년 경찰 백서. www.police.go.kr/index.jsp?_page=2257.
  28. 신현숙, 이경성, 이혜경 (2003). 청소년 부적응 문제에 대한 부모와 청소년의 평가: 요인구조의 비교와 예측변인의 탐색. 한국교육학회, 교육학연구, 41(4), 1-23.
  29. 이순철 (2004). 청소년의 문제행동 이해를 위한 다양한 접근 방법의 모색. 한국심리학회지: 사회문제, 10(특집호), 1-10.
  30. 최영신 (2003). 소년원 학교 교육과정의 특성과 문제점: 대안학교 특성화 교육과의 비교를 중심으로. 한국교육학회, 교육학연구, 41(2), 155-174.
  31. 탁수현, 박영신, 김의철 (2003). 보호관찰 청소년의 친구관계에 대한 분석. 한국심리학회 2003년도 연차학술발표대회 논문집, 165-166.
  32. 탁수현, 박영신, 김의철 (2004). 보호관찰 청소년과 일반 청소년의 도덕적 이탈, 신뢰, 자기효능감의 차이. 한국심리학회 2004년도 연차학술발표대회 논문집, 153-154.
  33. 한기혜, 박영신. (2004). 보호관찰 청소년의 가정환경과 부모자녀관계. 한국아동교육학회, 아동교육, 113(1), 95-109.
  34. 한상철 (2001). 청소년기 위험행동의 원인 및 보호적 요소와 발달적 모형에 대한 탐색적 연구. 한국교육학회, 교육학연구, 39(4), 291-312.
  35. Bandura, A. (1995). Multifaceted scale of mechanisms of moral disengagement. Unpublished manuscript, Department of Psychology, Stanford University, USA.
  36. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.
  37. Chung, K. S., Kwon, H. H., Lee, S. M., & Park, Y. S. (1999). Predictors of academic achievement, health, and delinquent behavior: Comparison of primary, junior high, and senior high student. Paper presented at the 3rd Conference of the Asian Association of Social Psychology, p. 216. August 4-7, Academia Sinica, Taiwan.
  38. Goldstein, A. P. & Conoley, J. C. (1997). School violence intervention: A practical handbook. New York: Guilford press.
  39. Kim, Y. H., Park, Y. S., & Kim, U. (2002). School violence of Korean adolescents. Paper presented at the 25th International Congress of Applied Psychology. July, 7-12. Singapore International Convention & Exhibition Centre, Singapore.
  40. Kim, Y. H., Park, Y. S., & Kim, U. (2004). Longitudinal analysis of delinquent behavior among Korean adolescents. Paper presented at the 17th International Congress of International Association for Cross-Cultural Psychology. p. 200. August 2-6. Shaanxi Normal University, Xi'an, China.
  41. Kim, U., & Bandura, A. (in press). Longitudinal analysis of delinquency of 6th 7th 9th and 11th grades.
  42. Kim, U. & Park, Y. S. (2004). Indigenous psychologies. Spielberger, C. (Ed.) Encyclopedia of applied psychology, vol 2. 263-269. Oxford: Elsevier Academic Press.
  43. Kim, U., & Park, Y. S. (2006, in press). Factors influencing academic achievement in relational cultures: The role of self, relational and collective efficacy. Pajares, F., & Urdan, T. (Eds.). Self-efficacy belifs of adolescents, 267-285. Greenwich, CT: Information Age Publishing.
  44. Kim, U., & Park, Y. S. (2006, in press). Indigenous psychological analysis of academic achievement in Korea: The influence of self-efficacy, parents, and culture. International Journal of Psychology, 41.
  45. Kim, U., Park, Y. S., & Park, D. H. (1999). The Korean indigenous psychology approach: Theoretical considerations and empirical applications. Applied Psychology: An International Review, 48(4), 451-464.
  46. Larson, J. (2004). School violence prevention. Spielberger, C. Encyclopedia of applied psychology. 355-360.
  47. Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford: Blackwell.
  48. Park, Y. S., & Kim, U. (1998). Relationship among attributional style, home environment, and behavioral outcomes: Comparative analysis of primary, secondary, and university students and adolescents living in detention centers. Paper presented at the 24th International Congress of Applied Psychology. P. 21. August 9-14. San Francisco. USA.
  49. Park, Y. S., & Kim, U. (1999). The educational challenge of Korea in the global era: The role of family, school, and government. Chinese University of Hong-Kong, Education Journal, 27(1), 91-120.
  50. Park, Y. S., & Kim, U. (1999). Understanding and preventing school violence in Korea: The role of family, school, peer group, and sociey. Paper presented at the 3rd Conference of the Asian Association of Social Psychology, p. 10. August 4-7, Academia Sinica, Taipei, Taiwan.
  51. Park, Y. S., & Kim, U. (2001). Psychological, behavioral, and relational characteristics of school violence: Comparative analysis of victims, bullies, non-participants of aggression. Paper presented at the 4th Conference of the Asian Association of Social Psychology, p. 237. July 10-13, The University of Melbourne, Australia.
  52. Park, Y. S. & Kim, U. (2003). The formation and change of adolescents' delinquent behavior. Paper presented at the Korea-Japan Seminar, P. 1-39, February, 21. Tokyo University, Tokyo, Japan.
  53. Park, Y. S., & Kim, U. (2004). Paths to academic achievement, delinquency and life-satisfaction: Longitudinal analysis of influences of psychological, relational and cultural factors. Keynote address at the 17th International Congress of International Association for Cross-Cultural Psychology. p. 11-12. August 2-6. Shaanxi Normal University, Xi'an, China.
  54. Tak, S. Y., Park, Y. S., & Kim, U. (2004). Individual and social characteristics of adolescents on probation: Indigenous psychologica 1 analysis. Paper presented at the 17th International Congress of International Association for Cross-Cultural Psychology. p. 164. August 2-6. Shaanxi Normal University, Xi'an, China.
  55. Yang, K. M., Chung, H., & Kim, U. (2003). Effects of school violence on psychological adjustment of Korean adolescents: Comparison of bullies and victims. In K. S. Yang, K. K. Hwang, P. B. Pedersen, & I. Daibo (Eds.), Progress in Asian social psychology: Conceptual and empirical contributions. vol. 3 pp. 263-276. Asian Association of Social Psychology. Westport, CT: Greenwood Publisher.