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Analysis of the Performance of Crack and Seat Method using the LTPP Data

LTPP Data를 이용한 균열 및 안치(Crack and Seat) 공법 효과 분석

  • Received : 2006.04.04
  • Accepted : 2006.05.20
  • Published : 2006.07.31

Abstract

Crack and seat method has been used in United States to prevent reflection cracks of overlay that may be caused by excessive movement at discontinuity of old concrete pavement. This method provide optium space of discontinuity by generating additional discontinuity in old concrete pavement. In this study the effect of various factors on the performance such as IRI and distress at after applying crack and seat method were investigated by using LTPP data.

균열 및 안치공법은 노후화된 콘크리트 슬래브의 줄눈 및 균열부의 과도한 움직임으로 인하여 아스팔트 덧씌우기층에 발생되는 반사균열을 억제하기 위해 기존의 노후화된 콘크리트 포장에 적정 간격의 불연속면을 형성시켜서 각각의 불연속면에서의 움직임을 작게 유지하는 공법으로 미국 등에서는 널리 사용되고 있다. 본 연구에서는 LTPP Data를 이용하여 균열 및 안치 공법 적용 후 IRI과 포장 파손 추이를 분석하여 공법 사용에 의한 공용성 변화에 미치는 영향을 고찰하였다.

Keywords

References

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