Abstract
On the occasion of high price oil generation, we have to promote activation policy for public transportation and hold back to use passenger car, it is very important to improve of sidewalk environment for pedestrian. Evaluation for sidewalk environment will be fixed with sensibility to feel pedestrian. So, study for sensibility about comfort etc. to feel pedestrian will be carried out. In this paper, researchers interests in engineering methods to make material considering sensibility and image of human. Therefore, we carried out recognition experiment for sidewalk environment with Kansei engineering, and made a quantitativedata of sensibility adjective that it was surveyed by semantic deferential method. After grasp factors by principal analysis, we found factor effect to design criterion and sidewalk environment preference. So, we could identify a design factor for comfort environment.
최근 고유가 시대를 맞이하여 자가용 이용을 억제하고 대중교통을 활성화 시키려는 정책을 추진하는데 있어 보행환경의 개선은 매우 중요한 요소이다. 보행환경은 보행자가 느끼는 감성이 중요하게 작용한다고 판단되므로 보도 설계시 보행자가 느낄 수 있는 쾌적성 등과 같은 감성적인 측면을 고려한 연구가 수행되어야 할 것이다. 본 연구에서는 사람들이 가진 감성이나 이미지를 구체적인 물체로 만들기 위한 공학적 방법으로 최근 주목을 끌고 있는 감성공학을 적용하여 감성적 표현을 정량화 하고 보행환경에 대한 주성분을 파악한 후 보도 설계요소와 보행환경 선호도에 영향을 미치는 요인을 규명함으로써 보행자가 편안하고 쾌적한 보행환경을 보장받을 수 있는 보도를 설계하기 위해서 고려해야 할 요인이 무엇인지를 제시하였다.