A Study on 'Diagram' as a Digital Design process - Through G. Deleuze's 'machine abstraite' and Peter Eisenman, Ben Van Berkel's 'Diagram'-

디지털 디자인 프로세스로 본 다이어그램(Diagram)에 관한 연구 - 질 들뢰즈의 '추상기계'와 피터 아이젠만, 벤 반 버클의 '다이어그램'을 중심으로 -

  • 강훈 (부산대학교 건축학부)
  • Published : 2006.06.01

Abstract

Among the architects who use diagrams as a digital design process, especially through Peter Eisenman and Ben van Berkel's works, we have specifically got the meaning of their diagrams. Their diagrams act as 'the block of becoming' and we can regard the diagrams not only as a tool of devenir including architect's root thoughts beyond a tool of schematic presentation, but also as architect's intention including devenir thought. And in the case of diagrams which the architects use, we can recognize that architects' intentions are to think that Deleuze's 'machine abstraite' evolve the diagram into various and transformed form. That is to say, Peter Eisenman interprets the machine abstraite as a root thought of devenir by using diagram as medium to reveal the virtual. And Ben van Berkel transforms the diagram by including all external conditions into selected diagram which shows the abstract relations to the elements. We can get the meaning of the machine abstraite from these cases well. This study will play an important role in giving good usage of the diagram in making a form of contemporary digital architecture and showing the direction of form creation field.

Keywords

References

  1. 이진경, 노마다즘 I, II, 휴머니스트, 2002
  2. 질 들뢰즈, 감각의 논리, 하태환 역, 민음사, 1995
  3. 질 들뢰즈.펠릭스 가타리, 천개의 고원, 김재인 옮김, 새물결, 2003
  4. 질 들뢰즈, 푸코, 허경 옮김, 동문선, 2003
  5. Ban van Berkel, Diagrams, Move 2 Techniques, UN Studio & Goose Press, 1999
  6. Ben van Berkel, Between Idoggrame and Image.Diagram, Quaderns 222, 1999
  7. Ben van Berkel, Coroline Bos, Diagrams, Kaster Rattenbury ed, This is not Architecture, Routlege, 2002
  8. Deleuze/Guattari, Mille Plateaux, Minuit, 1980
  9. Peter Eisenman, Diagram Diaries, universe, 1999
  10. Peter Eisenman, Blurred Zone (Eisenman architects 1988-1998), The Monacelli Press, 2003
  11. 강훈, 현대 디지털 건축디자인에서 '잠재성 드러내기'에 관한 연구, 대한건축학회 논문집 계획계 21권 09호, 2005.09
  12. 김봉수, 피터아이젠만 건축설계에 활용되는 디지털 디자인 프로세스에 의한 형태생성과 변형에 관한 연구, 한양대 석사학위논문, 2000.12
  13. 김현아, 건축 디자인 매체로서의 다이어그램에 관한 연구, 석사학위논문, 서울대학교, 2001
  14. 박정대.김진균, 프랭크 게리의 디지털 디자인 프로세스에 관한 연구, 대한건축학회논문집 계획계 20권 10호, 2004.10
  15. 박혜경.안신욱, 디지털 프로세스를 활용한 공간디자인의 장소성 표현에 관한 연구, 한국실내디자인학회 논문집 40호, 2003.10
  16. 이승준, 디지털 테크놀로지 도입 이후 변화된 프랭크 게리와 피터 아이젠만의 건축디자인 프로세스에 관한 비교 연구, 석사학위논문, 단국 대학교대학원, 2002
  17. 이진아, 현대건축에서 맥락 드러내기의 새로운 방향성 모색, 석사학위논문, 부산대학교, 2004.02
  18. 이진아, 현대건축에서 맥락 드러내기의 새로운 방향성 모색, 대한건축학회 논문집 계획계 20권 08호, 2004.08
  19. 임성훈, '낯설게 하기'를 통한 반 베르켈의 작품연구, 대한건축학회 학술발표논문집 24권2호, 2004.10
  20. 최교식, 현대건축의 프로그램 해석에 관한연구, 석사학위논문, 서울대학교, 2001.02