Abstract
In this paper, we present the newly developed propagation toss model of a long range maritime communication channel, measured by a ground to air flight test, and discuss its validity compared with the predictive value based on the spherical earth reflection model. To measure the propagation loss, actual flight test was performed in the Yellow Sea and the measurement of receiving signal strength was made for overall test range. As far as the test condition is concerned, it is expected that the receiving signal strength must be interfered with the reflected wave by an island existing around the reflection point. Therefore we introduce some modifications on the conventional spherical earth reflection model by including the effect due to the reflected wave from the island. And then, we compare the path loss measured by flight test with that one analyzed by the spherical earth reflection model accounting for reflected wave of the island. As a result of the comparison, it is verified to predict the path loss accurately by the spherical earth reflection model including the effect due to the reflected wave from an island for a long range ground to air communication.
본 논문에서는 지상-항공기간 통신 시험을 통해 장거리 해상 통신 환경에서의 전파 손실을 측정하고 이를 구면 대지 반사 모델을 통한 예측값과 비교하였다. 전파 손실 측정을 위한 항공기 통신 시험은 서해상에서 실시되었으며, 비행 전 구간에 걸쳐 항공기에 장착된 수신기의 수신 신호 세기를 측정하였다. 이때 통신 시험이 수행된 비행 경로 중 반사파의 반사점 인근에 섬이 존재하여 이로 인한 반사파가 수신 신호 간섭을 줄 것으로 예상되었다. 따라서 섬에 의한 반사파까지 고려한 구면 대지 반사 모델에 반사 계수, 발산 계수 및 송수신기의 안테나 패턴을 적용하여 예측한 전파 경로 손실과 항공기 이용해 측정한 전파 손실을 비교하였다. 비교 결과, 섬에 의한 반사파를 고려한 구면 대지 반사 모델로 전파 손실을 정확하게 예측할 수 있음을 확인하였다.