발달장애 영유아의 진단, 중재, 평가를 위한 웹기반 전문가 시스템의 설계

Design of Web-Based Expert System in Assessment, Programming, Evaluation for Infants and Young Children with Developmental Disability

  • 전병운 (공주대학교 특수교육학과) ;
  • 김영희 (공주대학교 특수교육연구소)
  • 투고 : 2005.11.18
  • 심사 : 2006.02.06
  • 발행 : 2006.03.31

초록

본 연구는 발달장애 영유아를 위한 교육과정중심 진단, 중재, 평가의 연계 체계를 웹상에서 전문가 시스템으로 설계하였다. 이를 위하여 교육과정중심 진단 평가와 웹기반 전문가 시스템에 관한 선행연구와 특수교육에서 공학적 활용에 관한 연구를 분석한 후, 웹기반 전문가 시스템의 전체 구조와 하위 시스템을 체계적이고 구체적으로 설계하였다. 발달장애 영유아를 위한 웹기반 전문가 시스템 설계에서는 정보분석, 최적화, 자료수집, 자료분석, 의사결정으로 중재의 연결 구조를 강조하였다.

The purpose of the research is to designing of web-based expert system in assessment, programming, evaluation for infants and young children with developmental disability. For this purpose, research articles such as curriculum-based assessment evaluation, web-based expert system, use of the computer technology in special education were analyzed. The design of web-based expert system for infants and young children with developmental disability connected with information analysis, optimum levels, data collection, data analysis, decision-making, and intervention.

키워드