Analysis of ICT skills for problem solving : learning functional & logical abilities in context for pre-service students

문제해결을 위한 ICT 활용 능력 분석 : 문맥 속에서 대학생의 기능 및 논리 능력 학습하기

  • 이화현 (충북대학교 일반대학원 컴퓨터교육과) ;
  • 임연욱 (한양사이버대학교 교육공학과) ;
  • 이옥화 (충북대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2005.12.12
  • Accepted : 2006.05.17
  • Published : 2006.05.31

Abstract

This study analyzes a phenomenon observed in the problem-solving process using ICT that field learners prioritize functional and logical fields. The purpose of this study is to anticipate the future direction of education utilizing ICT and to explore what effort is needed to increase balanced ability of utilizing ICT in the area of education. To analyze the patterns of ICT usage in education, students were asked to solve the problems including functional and logical requests by using the program of framing document. That results were marked in accordance with standards framed in both functional and logical fields. As a result, students utilized the ICT functional field more than logical one. Therefore, we confirm learning through ICT is more effective on functional sides than on logical sides. We also confirm the excellency of ICT's functional sides in such variables as major, grade, computer capability and qualification, etc.

본 연구의 목적은 ICT를 활용한 문제 해결 과정에서 학습자의 기능 및 논리적인 사고의 경향성을 밝히고, 이를 통하여 ICT 활용 교육의 목표와 본질적인 가치를 추구하기 위하여 교수-학습과정에서 어떠한 노력이 필요한지 연구하는 데에 있다. 연구 방법으로 문서 작성 프로그램을 사용하여 학생들에게 탐구문제의 텍스트 자료를 표와 차트로 변환하는 수행 평가를 실시하였고, 이 수행 과정에서 요구되는 사항을 기능적인 영역과 논리적인 영역으로 작성한 기준 항목에 따라 3차에 걸쳐 채점을 하였다. 연구의 결과 전반적으로는 학생들이 프로그램을 시용할 때 기능과 논리 영역 중 기능적인 부분에서 더 중점적으로 사고를 하는 경향이 나타났으며, 전공이나 학년, 컴퓨터 실력, 자격증 보유 여부 등에 따라서도 기능적인 영역에서 우수한 것으로 확인되었다.

Keywords