Implementation of Tutotial Courseware for 'Animal Feature'

'동물의 생김새'의 개인교수형 코스웨어 구현

  • 백호정 (부산교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 임화경 (부산교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2006.04.16
  • Accepted : 2006.05.22
  • Published : 2006.05.31

Abstract

Usually, the purpose of tutorial courseware is to improve studies accomplishment degree of students. These coursewares must include enough contents of subject and characteristics of subject matter. And should support utilization to keep learning motivation continuously. In this paper, we proposed tutorial courseware for elementary student that reflect above elements. The subject is 'animal feature' in elementary. Applied in class that the proposed program. On the basis of the result that apply in class, compare with traditional courseware and analyzed about assessment and utilization. As a result, assessment is meaning all statistically, but assessment of our courseware is improved most. also usefulness is a good. Therefore, we confirmed that influence to assessment according to composition method and contents of courseware.

일반적으로 개인교수형 코스웨어는 학생 스스로 학습하여 학업성취도를 향상시키는데 그 목적이 있다. 즉, 교과과정의 학습내용을 충분히 반영하면서 개인교수형 코스웨어만으로 학습한 경우에도 학업성취도를 향상시킬 수 있도록 구현되어야 한다. 또한 학생 스스로 학습을 진행할 수 있도록 학습 프로그램의 유용성도 제공해야한다. 본 논문에서는 코스웨어 구성의 평가기준과 교육과정의 교과 단원의 내용을 충실히 반영하고, 특히 상호사용과 멀티미디어 기능을 강화한 초등대상의 개인교수형 코스웨어를 구현하였다. 주제는 초등학교 4학년 2학기 과학 1단원의 '동물의 생김새'로 하였다. 구현한 코스웨어를 면대면 수업을 대신하여 적응한 후, 그 결과를 토대로 기존의 개발된 것과 비교하여 학업성취도와 유용성을 분석하였다. 그 결과, 학업성취도에 있어서 모든 코스웨어가 유의미하였지만 구현한 코스웨어의 평가 점수가 가장 많이 향상되었으며, 유용성 평가에서도 가장 유용한 결과를 얻었다. 따라서, 코스웨어의 구성과 내용에 따라 학습자의 학업성취도에 영향을 줄 수 있음을 확인할 수 있었다.

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