Test Analysis of the 「General Computer」 in College Scholastic Ability Test

대학수학능력시험 직업탐구영역의 「컴퓨터 일반」 교과 문항 분석

  • 김종혜 (고려대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김용 (고려대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김자미 (고려대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이원규 (고려대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2006.07.28
  • Accepted : 2006.11.13
  • Published : 2006.11.30

Abstract

The purpose of this paper is to draw problems from analyzing "General Computer" questions of Career Searching Section in the College Scholastic Ability Test in 2005 and 2006 and to offer some suggestions about them. For the qualitative research, this paper analyzed content validity. For the quantitative research, this paper analyzed item difficulty and item discrimination by using Bayesian 1.0 based on 2-parameter item response model and this paper analyzed item reliability and distracters by using Testan 1.0. By analyzing "General Computer" questions, this paper would like to improve the quality of items and estimate item difficulty. Therefore, "General Computer" questions could be suggested as materials for developing reliable and discriminative questions.

본 연구는 2005년, 2006년 대학수학능력시험 직업탐구영역의 "컴퓨터 일반" 문항을 질적 연구와 양적연구로 분석하였다. 질적 연구로 내용 타당도 검사를 실시하고, 양적연구로 2-모수 문항 반응 모형에 근거한 베이지안(Bayesian) 1.0을 이용하여 문항의 난이도 및 변별도를 측정하였으며 고전검사이론 프로그램인 테스트안(Testan) 1.0을 이용하여 문항의 신뢰도 및 오답지를 분석하였다. "컴퓨터 일반" 영역의 문항들을 분석하여 문항의 질을 높이고 난이도의 정확한 예측을 하여 보다 신뢰도와 변별력 있는 문항을 개발하기 위한 자료로 제시하고자 한다.

Keywords