초록
오늘날 공학도에게는 타 전공자들과 한 팀을 이루어 공동의 프로젝트를 효과적으로 진행해 나갈 수 있는 능력이 절실히 요구되고 있다. 대학에서는 이러한 요구를 충족시키기 위한 방안으로 복합학제 설계교육의 중요성이 커지고 있다. 본 논문에서는 동국대학교에서 수행하였던 복합학제 설계교육의 사례를 통해 그 효과를 정량적으로 측정하고 분석하여 보았다. 단일전공자로 구성된 팀들과 복합전공자로 구성된 팀들간의 학업성취도를 비교분석한 결과 복합팀의 학업성취도가 높은 것으로 나타났다. 또한 설문조사를 통해 학생들은 팀의 의사소통이 프로젝트를 진행하는데 중요한 요소라고 생각하였으며 이러한 결과는 복합학제 설계교육이 더욱 확대될 필요가 있으며 이를 통해 학생들이 사회에 나가기 전 수업을 통해 꾸준히 연습되어야 함을 보여준다.
Today it is critical for all engineers to have the capability of interacting in teams with members of different background and to meet the challenges that they will encounters in their careers. To satisfy such needs multidisciplinary engineering-design courses are attracting more attentions than ever in the engineering education community. In this paper we analyze the learning effectiveness of interdisciplinary design teams in an engineering design course in Dongguk University. The comparison analysis between monodisciplinary teams and interdisciplinary ones demonstrates higher learning effectiveness of interdisciplinary teams. In addition, the student evaluation of learning effectiveness points out that communication skill is one of the most important factors for a successful project. Such results show that multidisciplinary design courses must gain wider acceptance in engineering education and engineering students must have more chances to experience multidisciplinary teamwork.