Developing A Curriculum Model for Technician Training Course of Managing Production in Electronic Industry

직무분석을 통한 전자분야 생산공정 관리자양성을 위한 교과과정 개발

  • Lee, Jung-Chul (Department of Information and Communication Engineering, Ansan College of Technology) ;
  • Kim, Han-Joo (Department of Information and Communication Engineering, Ansan College of Technology) ;
  • Lee, Sung-Dae (Department of Information and Communication Engineering, Ansan College of Technology) ;
  • Jung, Jea-Wook (Department of Information and Communication Engineering, Ansan College of Technology)
  • 이정철 (안산공과대학 정보통신과) ;
  • 김한주 (안산공과대학 정보통신과) ;
  • 이성대 (안산공과대학 정보통신과) ;
  • 정재욱 (안산공과대학 정보통신과)
  • Published : 2006.06.30

Abstract

In this paper, we present, based on a systematic job analysis, the definition, flowchart and description of Production Management Technician(PMT)'s job in Electronic Industry for developing an PMT education and training program in the context of Korea situation. The result of this study reveals that there are 3 duties and 22 tasks in the job of Production Management Technician, and 12 education contents and 6 education courses in the PMT curriculum.

2년제 대학의 전자 및 정보통신 관련 학과에서 전자분야의 생산 공정 관리를 담당하는 테크니션을 양성하기 위한 교과과정 개발을 위해서는 생산 공정 관리자의 직무를 체계적으로 분석하고 정의하며, 관련기술과 도구에 대한 기술이 필요하다. 이 연구에서는 생산 공정 관리를 담당하는 중간관리자가 갖추어야 할 직무능력과 관련하여 3가지 직무에 대해서 22가지의 테스크를 정의하고, 이를 6가지 교과로 분류하고 이들 교과에서 교육할 내용을 12가지 주제로 정리하였다. 이를 통해서 전자관련 분야의 생산 공정 관리를 위한 중간관리자를 효율적으로 교육할 수 있는 교과과정 모형을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 전국전문대학장 세미나 자료(1996). 21세기 지식정보사회와 전문대학 교육방향. 한국전문대학교육 협의회
  2. 전국 전문대학장 세미나자료(1997). 21世紀 産業構造 變化에 對應한 專門大學敎育. 한국전문대학교육협의회
  3. 양한주 외 (2004). 2004 전문대학 교육 지표연구. 한국전문대학교육협의회. 51-82
  4. 한국직업능력개발원(2003). 한국 직업 전망서
  5. Robert, E. Norton.(1997). DACUM Handbook. Center of education and training for employment college of education The Ohio state University 2nd edition 1997