MVNO 사업자의 경쟁력 강화를 위한 비즈니스 모델 연구

A Study on Efficient Business Model for Mobile Virtual Network Operator

  • 장희선 (평택대학교 경상정보학부 e-비즈니스연구소) ;
  • 신현철 (백석문화대학 컴퓨터학부) ;
  • 한성수 (한국전자통신연구원 정보통신서비스연구단) ;
  • 박광만 (한국전자통신연구원 정보통신서비스연구단)
  • 발행 : 2006.03.20

초록

본 논문에서는 국내 가상이동망 사업자(MVNO : Mobile Virtual Network Operator) 제도 도입에 대한 논의를 위해 MVNO의 개념, 국내외 사업자 현황, 규제 동향 및 제도 도입의 효과를 분석한다. 아울러 AHP(Analytical Hierarchy Process, 계층적 분석) 기법을 이용하여 정부의 정책개입에 따른 MVNO 사업자의 효율적인 비즈니스 모델을 도출한다. 이를 위하여 사업자의 주요평가기준으로 경쟁활성화, 투자요인증대 및 경제성을 선정하였으며 자율협상, 부분규제 및 전면 규제의 세 가지 대안을 상정하고 각각의 평가기준별 점수를 비교, 분석한다.

In this paper, the definition of mobile virtual network operator (MVNO), business situations of operators, regulations, and main benefits are analyzed to discuss the introduction of MVNO system in Korea. In addition to, the analytical hierarchy process (AHP) is performed to study the efficient business model for MVNO under the government's regulation. The three alternatives such as self-regulation, partial-regulation and full refutation are considered for the main criteria of competitiveness activation, investment increment, and economics.

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