치위생과학회지 (Journal of dental hygiene science)
- 제6권2호
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- Pages.79-84
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- 2006
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- 1598-4478(pISSN)
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- 2233-7679(eISSN)
초등학교 구강보건사업을 위한 아동의 구강건강관련 삶의 질 연구
Study of Oral Health-related Quality of Life Index for Primary School Oral Health Program
- Ahn, Yong-soon (Department of Dental Hygiene, Seoul Health college) ;
- Lee, Young-soo (Department of Dental Hygiene, Seoul Health college) ;
- Ryu, Da-young (Department of preventive and public Health Dentistry, College of Dentistry, Kangnung National University,)
- 투고 : 2006.05.29
- 심사 : 2006.06.16
- 발행 : 2006.06.30
초록
본 연구는 초등학생을 위한 학교구강보건 사업에 대한 유용하고 실용적인 도구로서의 구강건강관련 삶의 질 지표의 활용 가능성을 제시하고 학교구강보건사업의 평가에 대한 기초자료를 수집할 목적으로 광주시에 소재한 초등학교 5, 6학년을 대상으로 구강관련일상수행지표(OIDP)와 건강관련 주관인식 및 구강건강상태 등의 연관성을 조사 분석한바 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. OIDP 점수 보유자는 전체의 45.5%였으며, 6학년이 5학년보다 그리고 여자가 남자보다 평균 점수가 높았다. 2. OIDP에 유무에 따른 지식, 태도, 행동 수준의 경우 OIDP 점수를 가진 집단보다 갖지 않은 집단에서 구강보건에 대한 지식, 태도, 행동수준이 더 높았고, 지식, 행동의 경우 유의한 차이가 있었다(p < 0.05). 3. OIDP 점수 유무에 따른 구강건강인지, 상태 만족, 치과불필요도는 OIDP 점수를 가진 집단 보다 OIDP 점수를 갖지 않는 집단에서 바람직하였고, 모두 유의한 차이가 있었다(p < 0.05). 4. OIDP 점수 유무에 따른 우식경험영구치아수는 OIDP 점수를 가진 집단보다 갖지 않은 집단에서 적게 나타났고, 유의한 차이가 있었다(p < 0.05). 5. OIDP 점수를 보유한 아동은 잇솔질(49.5%), 식사(47.1%), 감정유지(22%), 발음(19.7%) 등의 순으로 어려움을 경험한 것으로 나타났다. 6. OIDP 항목별 유발 원인에 있어서는 흔들린 치아 및 빠진 치아가 잇솔질에 대한 어려움의 원인으로 나타났고, 치아통증이 식사, 감정유지, 공부에 대한 어려움의 원인이었으며, 부정교합이 발음과 미소 짓기에 대한 어려움으로, 충치가 대인관계와 수면에 대한 어려움의 원인이었다.
The purpose of this study was to collect base-data for evaluation of primary school oral health program. The data was Obtained from 648 children of four primary schools in Gwangiu city, Gyeonggi-Do Korea, during 2 month (March to May, 2006). The survey was performed by a face-to-face interview questionnaire consisting of OIDP. We analyzed knowledge, attitude, action and DMFT, oral health knowledge, the state satisfaction, no dental treatment need according to being or not being of the score using SPSS 12.0. ODIP score measure was based on scoring method for OIDP. The results were as follows. 1. In knowledge, attitude, behavior of oral hygiene with regard to OIDP score, he group with OIDP score is higher than the group without that and in case of knowledge and behavior, the group with OIDP score has a significant difference from the group without (p < 0.05). 2. In case of the oral hygiene cognition, a situation satisfaction, a no dental treatment need based on OIDP score, the group without OIDP score has a desirable andsignificant difference from the group with OIDP score (p < 0.05). 3. In case of DMFT based on OIDP score, the group with has a higher DMFT than the group without and has an significant difference from the group without (p < 0.05).