Satisfaction with Dental Care in Orthodontic Patients

치열 교정환자의 치과 의료서비스 만족도에 관한 연구

  • Kim, Jeong-suk (Department of Dental Hygiene, Byuksung College) ;
  • Yoo, Mi-seon (Department of Dental Hygiene, Chunnam Techno College) ;
  • Ju, On-ju (Department of Dental Hygient, Wonkwang Health Science College)
  • Received : 2006.08.21
  • Accepted : 2006.09.24
  • Published : 2006.09.30

Abstract

In parallel with social and economic progress, motives of patients to consult dentists have increased and diversified. An increasing number of people visit dental clinics to improve their facial appearance and masticating functions deteriorated largely due to malocclusion. There is also greater interest in and concern as well as demand for teeth alignment treatment among people. Under this situation, it is required to find and suggest ways to enhance quality and profitability of dental care in view of managerial needs for dentists to cope with changing circumstances. This study, thus, aims to measure satisfactions of orthodontics patients and to determine the elements influencing their satisfactions. For this aim, a survey was performed for 20 days from March 7th to 26th, 2005 by means of questionnaires distributed to randomly selected samples, resulting in following conclusions: 1. From comparison of satisfactions with dental service by their elements, higher satisfaction was reported from orthodontics patients in the element of dental hygienists(4.21). Least satisfaction, however, was found in the procedure for treatment and waiting hours(3.73). 2. By gender, male orthodontics patients turned out to be more satisfactory with dental service than females. In terms of intention for return visits, both male and female orthodontics patients showed higher satisfaction than non-orthodontics ones. 3. As for satisfaction with dental service by age of orthodontics and non-orthodontics patients, with regard to intention for return visit, orthodontics patients of all ages showed to have higher grade of satisfaction. 4. Regarding satisfaction with dental treatment by orthodontics and non-orthodontics patients by monthly income, Dental hygienist with intention for return visit, the higher the satisfaction of orthodontics patients. 5. In regard to satisfaction with dental treatment by education, higher satisfaction was expressed by orthodontics patients with elementary school education kept dentist, dental hygienist and internal and external environments. As a result from this study, we knew that dental service of the orthodontics patients is higher satisfaction than that of the non-orthodontics patients.

사회, 경제적으로 발전하면서 환자들이 치과를 내원하는 동기가 다양해졌다. 부정교합으로 인한 안모의 개선과 저작 기능을 개선하고자 치과를 찾는 인구가 점차 늘어나고 있으며, 교정치료에 대한 관심의 증가와 더불어 수요도 증가하고 있어서 교정환자들의 치과 의료서비스의 만족도를 측정하여 만족도에 영향을 미치는 요인들을 파악하여 의료 환경변화에 대한 치과경영대책 차원에서 치과 의료기관의 수익성과 의료의 질적 수준을 높이기 위한 방안을 제시하고자 2005년 3월 7일부터 3월 26일까지 20일간 편의 표본을 추출하여 설문조사를 실시하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 1. 치과 의료서비스 만족도를 구성요인별로 비교한 결과 교정환자에서 치위생사요인 (4.21)에 대한 만족도가 높았고, 진료절차 및 대기시간요인(3.73)이 가장 낮았다. 2. 성별에 따른 교정환자와 비교정환자의 치과 의료서비스에 대한 만족도는 교정환자에서 남자가 여자보다 만족도가 높았다. 재이용의사에서는 교정환자의 남녀 모두가 비교정 환자보다 만족도가 높았다. 3. 연령에 따른 교정환자와 비교정환자의 치과 의료서비스에 대한 만족도는 재이용의사에서 교정환자의 모든 연령층이 만족도가 높았다. 4. 월수입에 따른 교정환자와 비교정환자의 치과 의료서비스에 대한 만족도는 교정환자가 치위생사요인과 재이용의사에서 고소득일수록 만족도가 높았다. 5. 학력에 따른 교정환자와 비교정환자의 치과 의료서비스 만족도를 살펴보면 치과의사 요인, 치위생사요인, 내부 환경요인, 외부환경요인에서 초등학교졸업환자의 만족도가 높은 것으로 조사되었다. 이러한 연구결과로 교정환자에서 비교정환자보다 치과 의료서비스 만족도가 높은 것을 알 수 있었다.

Keywords