A Design of Integrated Management System for Manufacturing Company with Multiple Production Strategies

다양한 생산전략을 가지는 제조업체의 통합 경영관리시스템 설계

  • 안범준 (상명대학교 산업정보시스템공학과) ;
  • 신현준 (상명대학교 산업정보시스템공학과)
  • Published : 2006.04.01

Abstract

This study presents a design of integrated management system for manufacturing company for the purpose of reducing operation cost and speeding up flow of processes. Since common commercial management package should be well customized to reflect inherent processes of each company with great deal of effort, this study chooses a manufacturing company that produces component parts of automobile as a target company and designs management system specified for that target company. System design focuses on the minimization of the indirect cost of manufacturing reflected on the manufacturing cost price for each functional modules consisting of entire system through adding a mechanism to reduce unnecessary occurrence of process transactions. In addition, this paper considers connectivity among the functional modules so that manufacturing situations can be influenced on the system to be implemented and includes the system design with monitoring modules and data flow between functional modules.

본 연구는 제조기업에서 업무 상 비용절감과 처리속도를 빠르게 할뿐만 아니라, 향후 업무환경 변화에 능동적으로 대처할 수 있는 통합 경영관리시스템을 설계하는 데 있다. 현재 판매되고 있는 범용 경영관리시스템은 많은 추가적인 노력없이는 각 기업의 고유업무를 반영하는 데에 한계점이 있으므로, 본 연구에서는 예측생산 및 주문생산 전략을 동시에 가지는 자동차부품 제조업체를 대상업체로 선정하여 해당업체의 업무에 특화하여 경영관리시스템을 설계하였다. 시스템설계는 전체 시스템의 각 기능 모듈에 대하여 불필요한 업무처리의 발생을 줄이기 위한 장치를 추가함으로써 제품원가에 반영되는 제조 간접비의 발생을 최소화하도록 하였다. 또한 구축될 시스템에 현장상황이 적시에 반영되어 시스템의 출력이 실효성을 가질 수 있도록 하기 위해 각 기능 모듈간의 연계성을 고려하였으며 현장상황을 관찰하는 모니터링 모듈과 각 기능모듈간의 데이터 흐름을 원활히 할 수 있도록 시스템을 설계하였다.

Keywords