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RFID를 활용한 컨테이너터미널의 QoS 보장을 위한 비즈니스 모델 연구

A Study on RFID Based Biz-Model for QoS Guarantee for Container Terminals

  • 박두진 (한국해양대학교 동북아물류시스템학과 대학원) ;
  • 박진희 (한국해양대학교 물류시스템공학과) ;
  • 김현 (동명대학 항만물류자동화과) ;
  • 남기찬 (한국해양대학교 물류시스템공학과)
  • Park Doo-Jin (Graduate school of Department of Logistics Korea Maritime University) ;
  • Park Jin-Hee (Department of Korea Maritime University) ;
  • Kim Hyun (Department of Harbors Logistics Autosystem Tongmyong College) ;
  • Nam Ki-Chan (Department of Korea Maritime University)
  • 발행 : 2006.04.01

초록

최근 세계의 항만은 중국 효과 및 세계 물동량의 지속적인 증가에 따라 항만 체증은 갈수록 심화되고 있다. 선사는 선박의 대형화를 통한 물류비 절감을 위하여 기항지 항만의 축소에 따라 지역 내 항만간의 경쟁은 치열해지고 있다. 항만 체증에 따라 선사는 선박대기시간비율과 재항시간 등의 항만 서비스품질 (QoS : Quality of Service)을 기항지로 선택하는 평가기준으로 활용한다. 본 논문에서는 최근 신성장 산업의 기반 기술로 급부상하고 있는 RFID (Radio Frequence IDentification) 기술을 항만 운영시스템에 활용함으로써 트윈리프트 갠트리크레인 (Twin-lift Gantry Crane)의 하역 생산성의 개선 방안을 제안한다. 본 논문의 목적은 RFID기반의 RTLS(Real Time Location System)을 활용하여 항만 QoS가 보장되는 유비쿼터스 항만(U-Port)의 새로운 비즈니스 모델을 제안하는데 있다.

In recent years, the pileup of world ports is deepening as time goes by due to China effect and continuous increase of world trade volume. The shipping companies try to reduce their shipping cost by using mega vessels in the ports. Shipping companies consider most of the ships turnaround time as a critical factor when selecting a calling port for reducing cost. This paper will suggest how we can guarantee terminal QoS like ship waiting time ratio and ship residing time applying RFID(Radio Frequence IDentification) technology, raising up rapidly as a fundamental solution of new growing industry to port information system. Also, lead time of whole port logistics can be decreased for reduction of loading & discharging time and result from productivity improvement of Twin-lift G/C(Gantry Crane} as applying RFID technology to terminal operation. The purpose of this paper suggests that the new business model of U-Port which port QoS can be guaranteed using RFID based RTLS technology.

키워드

참고문헌

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  2. 김종득(2004), '신물류 정보시스템으로서의 활용을 위한 RFID의 산업화 연구 방안'
  3. 나성호 외 9명(1999), '감천 터미널 운영 실무' 주식회사 한진
  4. 백인태(2005), '컨테이너 터미널의 물류시스템', 물류화정보포럼
  5. 유명석(2005) 'RFID 기반 항만물류 효율화 사업' 항만물류표쥰워크샵
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  7. 한국컨테이너부두공단(2004a), '미국 해상보안 추진 동향 및 Smart & Secure Trade Line 소개'
  8. 한국컨테이너부두공단(2004b), 'APEC STAR-BEST 프로젝트 소개'
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