Communication Protocol and Role Assignment for Efficient Agent Cooperation in Computer Game Environments

컴퓨터 게임 환경에서 에이전트들의 효율적인 협력을 위한 통신 프로토콜과 역할 배정

  • Published : 2006.04.01

Abstract

In this paper, we suggest a message-based communication protocol and a dynamic role assignment mechanism for efficient cooperation and teamwork of agents in computer game environments. This role assignment mechanism is a new one different from both existing static and dynamic mechanisms, in which all decisions related with role assignment are made at once in design phase or execution phase. According to our mechanism, all possible role sets are determined in design phase. Detail decisions regarding which agent takes what role, however, are made in execution phase. This mechanism for role assignment can minimize the negotiation effort in execution phase. Therefore, this mechanism is quite effective especially in real-time multiagent environments. Through experiments, we show the superiority of the new dynamic role assignment mechanism.

본 논문에서는 컴퓨터 게임 환경에서 에이전트들의 효율적인 협력과 팀워크를 위한 메시지 기반의 통신 프로토콜과 동적 역할 배정 방법을 제시한다. 본 논문에서 제시하는 동적 역할 배정 방식은 설계단계 혹은 실행단계에서 역할 배정에 필요한 모든 사항을 결정하는 기존의 정적 역할 배정 방식이나 동적 역할 배정 방식과는 다른 새로운 역할 배정 방식이다. 이 역할 배정 방식에 따르면, 설계단계에서 가능한 역할집합들을 미리 결정하지만, 이 역할집합에 명시된 각각의 역할을 어느 에이전트가 맡아 수행할 것인가는 실행단계에 가서 결정한다. 이 방법은 역할배정에 필요한 실행단계의 협상을 최소화할 수 있는 방법으로서, 실시간 멀티 에이전트 환경에 매우 효과적인 방법이다. 본 본문에서는 실험을 통해 새로운 동적 역할 배정 방식의 우수성을 보인다.

Keywords