호스피스 사이버상담 프로그램 운영에 대한 소고

Operating Report of a Hospice Cyber Counselling Program

  • 유지수 (연세대학교 간호대학, 간호정책연구소) ;
  • 이윤정 (연세대학교 간호대학, 간호정책연구소) ;
  • 강세원 (연세대학교 간호대학, 간호정책연구소)
  • Yoo, Ji-Soo (College of Nursing, Nursing Policy Research Institute, Yonsei University) ;
  • Lee, Yoon-Jeoung (College of Nursing, Nursing Policy Research Institute, Yonsei University) ;
  • Kang, Se-Won (College of Nursing, Nursing Policy Research Institute, Yonsei University)
  • 발행 : 2006.07.01

초록

목적: 본 연구는 말기 질환자 및 가족들의 삶의 질 증진 차원에서 호스피스 사이버 상담을 위한 인력 훈련 및 홍보 시행을 통하여 호스피스 사이버 상담 프로그램을 운영하여 보고자 한다. 방법: 본 연구는 호스피스 사이버 상담 제공을 위한 상담 인력 훈련, 홍보 전략 구축, 운영 및 효과 평가의 절차로 진행하였다. 결과: 2004년 10월부터 2005년 7월까지 약 9개월 동안 사이버 호스피스 홈페이지를 방문하여 회원가입을 한 대상자는 총 72명으로 20대가 17명(23.6%), 30대가 12명(16.7%), 40대가 17명(23.6%), 50대 이상이 13명(18%)를 차지하였다. 진단명 별로는 암과 관련된 질환이 90%를 차지하였으며, 상담 내용과 상담신청자와의 관계는 가족이 90%를 차지하였으며, 10%만 본인이었다. 회원 중 30명이 온라인 상담을 이용하였으며 상담 건수는 35건이었다. 상담 건수 및 상담 이용 회원수는 적었으나, 상담 이용 후 지속적인 상담원과의 연계 및 사이트 활용의 경향을 보였다. 결론: 말기 질환자 및 가족들의 삶의 질 증진, 호스피스 사업 활성화의 기초 활동으로써 호스피스에 대한사이버 상담 프로그램을 실질적으로 운영하였다. 호스피스 사이버 상담의 활성화를 위해 대중 매체 및 언론을 통한 호스피스 사업에 대한 기본적인 홍보들이 지속적으로 이루어져야 하며, 의료진을 대상으로 한 호스피스에 대한 교육도 계속되어야 할 필요가 있다.

Purpose: This study is to report the operating result of the Hospice Cyber Counselling Program for improving quality of lift for terminal patients and their families. Methods: This study was performed followed by counsellor training, building strategy of public relations, management, and evaluation of the effect in order. Results: 72 subjects visited our cyber homepage and became members for approximately 9 months from Oct. 2004 to July 2005; 17 subjects in their 20s (23.6%), 12 subjects in their 30s (16.7%), 17 subjects in their 40s (23.6%), and 13 subjects above 50s (18%). Classified by diagnose related group, cancer related disease consist of 90%. As for the relationship between contents of counselling and counselling applicants, families consist of 90% and self-applicants only 10%. Only 30 members used on-line counselling and their counselling frequency was just 35 times. Although counselling frequency and the number of members who used the counselling site were not high, they tend to contact with a counsellor continuously and use the site actively after the first counselling. Conclusion: Cyber counselling program for hospice was practically managed to improve quality of life for terminal patients and their families as a basic activity for hospice business activation. Basic public relations with regard to hospice business by mass media and the press should be performed continuously and the hospice training program is required for medical personnel to be continue.

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