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Conservation for Wooden Objects and Lacquer Wares Excavated From Sinchang-dong, Gwangju

광주 신창동 저습지 유적 목제 및 칠기의 보존

  • Published : 2006.12.01

Abstract

From the low swamp remains in Sinchang-dong, Gwangju, a number of wooden lacquerware along with various wooden artifacts were excavated. These excavated lacquerware have deteriorated and weak wooden parts and the lacquer layer come off from the wooden parts; they are very likely to peel off and crack. Therefore, we impregnated the lacquerware in PEG#4000 40% solution that was effective for vacuum freeze drying and finished freeze-drying below 0°…. We compared the weight of wood and lacquerware right after the freeze-drying with the weight after leaving them in a airtight space with 60% RH (relative humidity). The comparison results showed no change in weight; thereby we confirmed controlling the finishing temperature during freeze-drying could control the moisture in wood after drying and it could stabilize wood against the change in moisture in the atmosphere. according to the analysis of the lacquer fragment, the base layer was pasted on the wooden surface with mixed black pigment and the upper layer was pasted three or four times with the mixture of lacquer and black pigment; or it was pasted without the black base coating.

광주 신창동 저습지유적에서 다양한 목재유물과 더불어 목재표면에 옻칠이 된 칠기들이 다량으로 출토되었다. 칠기들은 목질부가 열화 되어 취약하며 칠층이 들떠있어 박락과 갈라짐의 발생우려가 높다. 따라서 진공 동결건조에 효과적인 PEG#4000 40%로 함침처리 하였고 동결건조의 종료온도를 0℃이하로 하였다. 동결건조 직후 목제와 칠기의 중량과 상대습도 60% 의 밀폐공간에서 방치 후 중량을 비교하였다. 그 결과 중량변화가 없었으므로 동결건조 중 종료 온도 조절로써 건조 후 목재함유수분조절과 대기 중 습도변화에 안정성을 확인하였다. 칠도막 분석결과 밑층에 흑색안료를 혼합하여 목재표면에 밑칠을 하고 칠층의 상부에 옻칠과 흑색안료를 혼합하여 3~4회 칠한 것과 검은 밑칠을 하지 않고 칠층에 옻칠과 흑색 안료를 혼합하여 3~4회 칠한 것으로 확인되었다.

Keywords