DOI QR코드

DOI QR Code

Method of Estimating Pile Load-displacement Curve Using Bi-directional Load Test

양방향 재하시험을 이용한 말뚝의 하중-변위곡선 추정방법

  • Kwon Oh-Sung (Technology Research Institute, Daelim Industrial Co., Ltd.) ;
  • Choi Yong-Kyu (Dept. of Civil & Environmental Engrg., Kyungsung Univ.) ;
  • Kwon Oh-Kyun (Dept. of Civil Engrg., Keimyung Univ.) ;
  • Kim Myoung-Mo (School of Civil, Urban & Geosystem Engrg., Seoul National Univ.)
  • 권오성 (대림산업(주) 기술연구소) ;
  • 최용규 (경성대학교 건설.환경공학부) ;
  • 권오균 (계명대학교 토목공학과) ;
  • 김명모 (서울대학교 지구환경시스템공학부)
  • Published : 2006.04.01

Abstract

For the last decade, the hi-directional testing method has been advantageous over the conventional pile load testing method in many aspects. However, because the hi-directional test uses a loading mechanism entirely different from that of the conventional pile load testing method, many investigators and practicing engineers have been concerned that the hi-directional test would give inaccurate results, especially about the pile head settlement behavior. Therefore, a hi-directional load test and the conventional top-down load test were executed on 1.5 m diameter cast-in-situ concrete piles at the same time and site. Strain gauges were placed on the piles. The two tests gave similar load transfer curves at various depth of piles. However, the top-down equivalent curve constructed from the hi-directional load test results predicted the pile head settlement under the pile design load to be about one half of that predicted by the conventional top-down load test. To improve the prediction accuracy of the top-down equivalent curve, a simple method that accounts for the pile compression is proposed. It was also shown that the strain gauge measurement data from the hi-directional load test could reproduce almost the same top-down curve.

1990년대 이후로 양방향 재하시험(Bi-directional pile load test)은 기존 재하시험 방법에 대한 장점으로 인해 최근 여러 나라에서 그 사용이 증가하고 있다. 그러나 양방향재하시험은 두부재하시험과 상이한 재하기구를 따르므로 실제 구조물의 거동, 특히 말뚝 두부에서의 하중-변위 거동에 있어 실제와 다른 결과를 줄 우려가 있다. 따라서 본 논문에서는 동일한 형상과 지반조건을 갖는 두 본의 말뚝에 대해 한 본은 두부재하 방식으로, 한 본은 선단부 양방향 재하방식으로 정재하시험을 수행하였으며, 이 때 말뚝 깊이별로 변형률계를 부착하여 말뚝의 하중-전이 기구를 분석하였다. 변형률계 분석으로 구한 말뚝의 깊이별 하중 전이 함수의 모양은 시험방법에 따른 큰 차이를 보이지 않았으나, 양방향 재하시험을 이용하여 기존의 방법으로 추정한 말뚝두부 변위는 두부재하시험으로 구한 변위에 비해 사용하중하에서 1/2 미만인 것으로 나타났다. 양방향 재하시험 결과를 이용하여 보다 정확한 하중-변위곡선을 예측하기 위해 말뚝의 탄성압축량을 고려하는 간단한 방법을 제안하였다. 또한 양방향 재하시험시 변형률계 계측자료를 이용하여 두부재하시험 곡선과 거의 동일한 하중-변위 곡선을 예측할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 정창규 (2004), 선단유압재하시험법의 현장적용성에 관한 연구, 경성대학교 박사학위 논문
  2. Coyle, H. M., and Reese (1966), L. C. Load Transfer for Axially Loaded Piles in Clay, J. Soil Mech. And Found. Div., ASCE, Vol. 92, No.2, pp.1-26
  3. Kishida, H., Tsubakihara, Y., and Ogura, T. (1992), Pile Loading Tests at Osaka Amenity Park Project, preprint by Mitsubishi Co
  4. Ogura, T., Sumi, M., Kishida, H., and Yoshifuka, T. (1996), Application of the Pile Toe Test to Cast-in-place and Precast Piles., translated by MandanB. Karkee, Foundation Drilling Magazine, ADSC, December1996/January 1997, pp.23-28
  5. Osterberg, J. O. (1998), The Osterberg Load Test method for Drilled Shafts and Driven Piles-the First Ten Years. Proceedings 7th International Conference on Deep Foundations, Vienna, Austria., June 15-17, Deep Foundation Institute, Englewood Cliffs, N.J., 1.28.1-1.28.11