Journal of the Korean Association of Geographic Information Studies (한국지리정보학회지)
- Volume 9 Issue 2
- /
- Pages.172-182
- /
- 2006
- /
- 1226-9719(pISSN)
- /
- 2287-6952(eISSN)
A Study on the Degree of Recognition and Preference of Tourists regarding Digital Contents of Jeju Telematics Model City Project
제주 텔레매틱스 시범도시사업에 대한 관광객 인지와 컨텐츠 선호도에 관한 연구
- Choi, Yong-Bok (Dept. of Tourism Development. Cheju National University)
- 최용복 (제주대학교 관광개발학과)
- Received : 2006.04.17
- Accepted : 2006.06.23
- Published : 2006.06.30
Abstract
Telematics is a kind of the convergence of industries such as an automobile, communication, contents, and so on. Jeju-Do has been selected as a model city for telematics and has carried out the telematics service project. Jeju Telematics contains six service areas including navigation, traffic information, emergency assistance, leisure information, tour destination information, and cultural life information. Jeju telematics project has been planned to be dealt with the aspects of technological skills and content development. In fact, because of the nature of model project for testing information technologies, Jeju telematics has been strongly approached by technical aspects. However, telematics is composed of services for users. Then, the success or fail of telematics project can be dependent upon the demand of users, and, in general, users are influenced by the contents of services. Thus, the contents of services should be also dealt as a major concern in the telematics project. In this sense, the purpose of this study is to examine the degree of recognition and preference of contents by users about telematics service. Examination is proceeded by a survey method. Based on the result of the survey, this paper proposes the alternatives for the future directions of Jeju Telematics project regarding contents.
텔레매틱스는 자동차, 통신, 컨텐츠 등 다양한 산업 간의 융합(convergence)을 기초로 하고 있기 때문에 타 분야와 함께 동반성장할 수 있는 가능성을 가지고 있는 산업으로 정부가 추진하는 핵심전략 사업이다. 텔레매틱스의 성공적 추진과 활성화를 위해 제주도를 텔레매틱스 시범도시로 선정하여 발전방안을 모색하고 있다. 텔레매틱스는 서비스를 제공하는 형태의 사업임으로 구매자의 선호는 무엇보다도 중요한 사안이며 따라서 구매자가 원하는 컨텐츠의 개발은 향후 텔레매틱스 사업의 성패를 가릴 수 있는 조건이라 할 수 있다. 이러한 측면에서 본 논문은 텔레매틱스에 대한 국내외의 동향과 흐름을 파악하고 제주 텔레매틱스의 주 고객인 관광객을 대상으로 선호도와 향후 원하는 서비스에 대해 조사하였다. 이의 결과를 바탕으로 향후 제주 텔레매틱스 사업의 발전을 위한 방안을 제시한다.