Successful Business Model on Music Industry: SK Telecom MelOn

음악 산업에 있어 성공적 비즈니스 모델인 SK Telecom의 멜론(MelOn)

  • Yoo, Pil Hwa (Graduate School of Business Sungkyunkwan University) ;
  • Lee, Sukekyu (School of Business Sungkyunkwan University) ;
  • Kim, Kyoungsik (Research Institute of Management, Sungkyunkwan University)
  • 유필화 (성균관대학교 GSB) ;
  • 이석규 (성균관대학교 경영전문대학원 ) ;
  • 김경식 (성균관대학교 경영연구소)
  • Received : 2006.09.30
  • Accepted : 2006.09.30
  • Published : 2006.10.31

Abstract

On November 16th 2004, SK Telecom Co., Ltd. launched 'MelOn' , an ubiquitous music service, into the first time in the world. It, new business model in Korea, was a great success in domestic music industry. Its key success factors are not only differential features of service but also the superiority of technical know-how, customer-oriented spirit, and marketing mix activities compared to many competitors. The case shows how MelOn developed and then introduces what on-line music service is identifying the key success factors and presenting visible outcomes. Furthermore discussing its business implications and future challenges.

2004년 11월 16일 출시된 세계 최초의 유비쿼터스 음악 서비스인 SK Telecom의 멜론은 국내 음악 산업에서 새로운 비즈니스 모델로 성공을 거두었다. 멜론의 성공 배경에는 차별적인 서비스 특징 뿐만 아니라 기술적 측면과 고객 지향적 측면에서 핵심 역량을 갖추고자 한 노력이 있다. 또한, 경쟁사 대비 비교 우위의 마케팅 믹스 활동도 간과할 수 없다. 본 사례에서는 멜론이 출시되기까지의 과정과 많은 사람들이 아직까지 생소해 하는 온라인 음악 서비스에 대해 소개하고, 성공을 향한 멜론의 노력과 이를 통해 달성된 가시적 성과를 설명하였다. 그리고 지금보다 발전된 성과를 도출시키기 위해서 해결해야 할 전략적 과제를 제시하였다.

Keywords