Asia Marketing Journal
- Volume 8 Issue 1
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- Pages.77-104
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- 2006
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- 1598-7868(pISSN)
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- 2765-6500(eISSN)
The Effect of Cheong on Behavior Intention in the Service Industry
서비스산업에서 소비자의 정이 행위의도에 미치는 영향
- Park, JongHee (Marketing, University of Ulsan ) ;
- Kim, Doyle (Marketing, University of Ulsan ) ;
- Kim, Seonhee (University of Ulsan)
- Received : 2006.01.03
- Accepted : 2006.03.12
- Published : 2006.04.30
Abstract
Cheong is a unique feeling of Koreans. Cheong is one of the most commonly felt psychological dimensions that Koreans encounter in their daily life. Cheong is bounded by ties of affection, regard, shared common experiences and feeling of connectiveness between persons. Thus Korean customers may be influenced by Cheong on behavior intention in the marketing context. This study examines the effect of Cheong on behavior intention in the service industry. The result shows that Cheong has a meaningful effect on behavior intention but not much on satisfaction. This implies that continuing relationship between customers and service providers is influenced by Cheong.
본 연구에서는 관계마케팅의 관점에서 우리나라 사람들의 고유한 정서인 '정'의 효과를 탐색적으로 검토해 보았다. 구체적으로, 서비스산업에서 정이 지속적 거래의도와 호의적 구전 등 소비자의 행위의도에 미치는 영향에 관해서 서비스연구에 관련된 핵심개념인 서비스 품질과 만족 변수를 같이 검토하였다. 정의 개념적 검토는 사회심리학 분야의 연구를 토대로 하였으며, 인터뷰를 병행하였다. 또한 연구모형의 실증적인 검정을 위해 미용실 이용고객을 대상으로 설문지를 수집하여 분석하였다. 연구결과, 소비자들이 서비스제공자에게 느끼는 정은 서비스 업체에 대한 행위의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 서비스제공자의 입장에서 고객과 정을 나눔으로써 관계를 지속시킬 수가 있다는 점을 보여주고 있다. 즉, 소비자들은 다른 요소들의 평가가 비슷할 경우에 정이 든 서비스업체를 선택할 가능성이 높으므로 서비스 제공자들은 서비스품질을 개선하려는 노력과 동시에 정이 발생할 수 있는 분위기를 조장할 필요가 있다는 것이다. 마지막으로 이러한 연구결과에 따른 전략적 시사점을 찾고자 하였다.
Keywords