방송콘텐츠의 OSMU사례고찰을 통한 애니메이션산업의 육성방안 연구

A Study of the Development of Domestic Animation Industry through the Analysis of the OSMU cases in TV Contents

  • 방기천 (남서울대학교 멀티미디어학과) ;
  • 오성석 (남서울대학교 멀티미디어학과) ;
  • 조현일 (남서울대학교 멀티미디어학과)
  • 발행 : 2006.09.30

초록

디지털콘텐츠는 가장 주목받는 21세기형 산업중 하나이다. 그중 애니메이션은 문화부가적 상품으로 지적재산권을 활용한 OSMU의 확장성이 강한 산업이다. 그러나 국내 애니메이션 산업이 높은 가치를 지닌 부가가치산업임에도 불구하고 몇몇 성공사례를 제외하고는 세계시장을 공략하기엔 아직도 부족함이 많은 실정이다. 국내외 방송사들의 제작비지원감소정책으로 OSMU(One Source Multi-Use), 즉 파생문화 상품의 수익을 얻지 않고서는 애니메이션산업의 혹자 전환은 불가능하다고 판단된다. 따라서 본 연구를 통해 국내 애니메이션 산업의 발전 방안을 방송콘텐츠를 중심으로 OSMU 실태 조사연구를 통해 고찰한다.

The digital contents industry has now become the most important industry in the 21st century. Among the various digital contents industries, the animation industry has emerged as a higher value-added culture contents business with a strong possibility of growth from the field of image and character to the copyright area. Yet, the overall market structure has not been consolidated except for a few successful projects because of the sharp decline in domestic animation and the upward trend in global animation business. Due to reduced investment in producing TV animations, OSMU is an essential alternative for the animation industry. In this research, we aim to analyze the development of the domestic animation industries by studying the actual condition of OSMU for broadcasting contents.

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